TRE MÅNEDER LANGS NORSKEKYSTEN

Marianne på vei til uthavna Hamnen forbi Bremangerlandet
I Kvitsøy ligger hvite hus tett langs vannkanten
Solnedgang i Uttoskevågen
Daniel foran vakkert landskap i Kvitsøy.
Daniel og Marianne på Fløien med utsikt over Bergen havn

Fantastiske Vestlandet

Marianne Svinsholt Smith fra Melsomvik og Daniel Hauksson nyter naturen, men har også tatt frem verktøykassa.

Publisert Sist oppdatert
Daniel foran vakkert landskap i Kvitsøy.

Vi har nå vært to uker på tur, begynner å kjenne på feriefølelse og ro. Etter ei uke var vi i Tananger, derfra dro vi snaue 20 NM til Kvitsøy. Hørt lovord om øya fra ander seilere, og vi ble ikke skuffa. Dette er ei perle verdt å besøke om man er på de kanter. Trange sund, men godt merket og enkelt å navigere. Vi fikk oss en gåtur på land, det føltes som om vi var på høylandet i Skottland - flatt, grønt og sauer som ønsket oss velkommen.

Fra Kvitsøy satt vi kursen mot  Fitjar, det var en strevsom etappe med godt med nordavind rett i mot. Vi la derfor brått til kai før mål i Sagvåg. En havn som ga oss godt med ly i vente på neste dag. Defra dro vi til Bergen, fortsatt nordavind  men allikevel en mer behagelig etappe med sol som varma.

Ikke lenger ensom

I Bergen venta flere båter i havn for første gang på turen, vi la oss utenfor en annen båt som hadde samme turplaner som oss. Etter noen lange etapper og et toalett som trengte pleie valgte vi å roe den litt ned. Neste dag ble brukt til å gå til Fløien og deretter handle inn ny pumpe til vårt manuelle toalett. Fra Bergen tok vi en kveldsetappe til en Uttoskevågen, en flott uthavn ca 20NM nord for Bergen. Toalettet viste fortsatt ikke godvilje, så neste dag satte vi kurs mot Florø for å ligge i havn å fikse dette.

Endelig seil

Vi fikk perfekt sønnavind og kunne heise seilduk og slippe motorduren. Landskapet begynner å endre seg, svaberg ble til fjellformasjoner. Det er majestetisk og vakkert, og vi vet det kommer til å bli enda finere jo lenger nord vi kommer. Det er dette som er Norge, norskekysten er en drøm for en seiler.

Florø gjestehavn bydde på det beste servicebygget vi har opplevd. Mens vi fiksa toalettet kjørte vi klesvask og fikk oss varm og god dusj. Båtbutikk lå i nærhet med god service og vi fikk det vi trengte for reperasjonen. Etter en god dagsjobb dro vi til en ny uthavn litt utenfor Florø, Hamnen en liten og god plass å ankre opp.

Forbi Stad

Vi kom oss tidlig avgårde neste morgen på etappen til Ålesund forbi Stad. Værmeldinga viste lite vind og bølger, men tåke. Etappen til Ålesund på 60 NM gikk veldig bra. Værmeldinga ble en fasit. Vi var glad at vi er rusta med Radar og AIS, hvis ikke hadde ikke dette vært en tur å anbefale i den tjukke tåka vi opplevde.

Nå er vi i Ålesund og klar for å feire 17.mai her, Planen er å bli her et par dager før vi setter kursen mot Molde. Der har vi nok en reperasjon for tur, starteren til motoren har fuska litt. Slik er det å ha båt, det er en del av turen. Fra Molde har vi skissert at turen går til Averøya, Kvenvær og Rødøya.

Av det vi erfarer er skissa kun en skisse, vær og vind hjelper oss med å finne den endelige planen.

I Kvitsøy ligger hvite hus tett langs vannkanten
Full seilføring fra Uttoskevågen til Florø
Daniel ved inngang til tett skodde ved Stad