Søk i arkivet

Båtliv

Siste fra forsiden

MOTORTEKNIKK: YAMAHA F100F Sprek som juling

Nylanserte Yamaha F100 føles nesten like kjapp i steget som en totakter.

PRØVEKJØRT: GRAND G580LF Silkemyk RIB for folk flest

Med påkostet utstyr og sprekt design har ukrainske Grand etablert seg som et prisgunstig RIB-alternativ på det norske markedet. Grand Golden Line 580LF er ikke noe unntak.

BÅTPOSTBUDET: Selv dronningen har vært med i båten til Leif

I flere tiår har Leif Ellingsen (61) fraktet post, varer og omsorg til veiløse bygder i Raftsundet og Hadselfjorden. Fire motorer har han slitt ut i sin Viksund 750 Sport.

Tønsberg Båtrace 2017 181 kilometer i timen gjennom kanalen

Parallelt med kanalen i Tønsberg har veien fartsgrense på 30 kilometer i timen. Her raser Team Abu Dhabi gjennom i 172 kilometer i timen. Og det var ikke raskeste. Tre dager med fartsfest er i gang.

Terhi 400 C med Torqeedo Cruise 10.0 Fornuftsbåten

Terhi 400 C er en snusfornuftig landstedsbåt av solid ABS-plast. Stødig og praktisk, og med en liten styrekonsoll på styrbord side. Nå leveres modellen i en utgave tilpasset el-motor.

Merione 22 LC Innovatøren

Den siste av de tre eksperimentelle båtene som ble vist i Finland er på mange måter like eksentrisk som Mustangen og levert av en like annerledestenkende båtbygger.

Marino Mustang Klassikeren

Innovative og innimellom temmelig eksentriske Marino har relansert den klassiske 14-foteren Mustang, en båt som i sin tid krysset Atlanteren med Seppo Muraja og Arto Kulmala over Atlanteren som mannskap.

Vikingenes superproviant

Tørrfisken har en sentral rolle i historien om vikingenes erobring av verdenshavene.

STORTINGSVALGET 2017 Kystpartiet nærmest båtfolket

Over 600 Båtliv-lesere har gitt uttrykk for sine politiske meninger. To borgerlige partier ligger nærmest båtfolket. Arbeiderpartiets båtpolitikk har liten oppslutning, mens Kristelig Folkeparti er lengst unna båtfolket.

STORTINGSVALGET 2017 Delte meninger om vrakpant

Sosialistene vil ha årsavgift for vrakpantordning, mens Frp vil finansiere vrakpant over statsbudsjettet.

BÅTPOLITIKK: STORTINGSVALGET 2017 Dagens båtførerprøve består

Bare et fåtall ønsker mer omfattende båtførerprøve enn dagens ordning.

Nei til nasjonale fartsgrenser

Fartsgrenser til sjøs settes i dag kommunalt, og slik vil politikerne ha det til tross for at Kystverket har anbefalt innføring av nasjonale fartsgrenser.

Gå til toppen