Båtbransjen 2019

SARGO 33

Vestlandskremmere tjener mest

Ingen tjener mer enn FG Racing på båtimport i Norge. Naustdaldalbedriften omsatte i fjor for 74,6 millioner kroner og landet 12 millioner på driften.

Publisert Sist oppdatert

Brødrene Frode og Terje Gamlestøl kan le hele veien til banken. De to båtkremmerne fra Naustdal i Førdefjorden driver Norges mest lønnsomme båtagentur. Omsetningen har vokst med over 50 prosent de tre siste årene, fra 49,1 millioner i 2016 til 74,6 millioner kroner i fjor. Og lønnsomheten har vokst enda mer i samme periode. Driftsresultatet er mer enn fordoblet fra 5,2 millioner kroner i 2016 til 12 millioner kroner i fjor. Dette gir en driftsmargin på hele 16,5 prosent, som er best blant båtimportørene i fjor. Storebror Frode er i Syden når Båtliv ringer en novemberdag, og Terje har ingen enkeltforklaring på den gode lønnsomheten.

Penger

–Vi jobber og står på og har holdt på lenge med dette. Vi tjener penger på både nye og brukte båter, som vi tar i innbytte. Innbyttebåtene shiner vi opp og får litt igjen for det. Ny 31-foter fra Sargo i fjor ga oss et veldig fint løft, sier Terje Gamlestøl. Han forteller at FG Racing er største forhandler av finske Sargo, som produserer 60 båter i året, og har ventelister på båter.

FG Racing selger normalt 15-23 Sargo i året. En 36-foter koster 6,5 millioner og da blir det fort litt penger av det, forklarer Gamlestøl. De selger også normalt 15-17 av de litt mindre finske TG-båtene i året, men i år har salget av disse båtene gått litt ned. Gamlestøl har inntrykk av at markedet er blitt litt mettet for pilot house-båter.

Erfarne

Han forteller at Sargo-kundene stort sett er erfarne båtfolk med god kunnskap om motorer, utstyr og elektronikk. ­–Det er viktig å følge dem opp på en god måte. Kundene snakker sammen, og de har ofte god greie på båt, sier han til Båtliv.

Båtliv har testet Sargo 33. Lest test av Sargo 33 her (for abonnenter)

Gamlestøl har inntrykk av at også konkurrenter som Targa og Viknes har gjort det bra i år, og tror at mange av dagens båtkjøpere er villige til å betale litt ekstra for kvalitet og god service.

Les mer om økonomien i båtbransjen, og se hele listen over 39 norske båtimportører her.

 

Frode Gamlestøl viser Sargo på Sjøen for Alle. Arkivfoto Båtliv.