Søk i arkivet

Viknes-karer på Boot 2019: Gisle Sivertsen, Rory Coase og Kristian Sivertsen,
Viknes-karer på Boot 2019: Gisle Sivertsen, Rory Coase og Kristian Sivertsen, Foto:

Båtbransjen 2019Full fart hos Viknes

Norges største båtbygger ansetter folk for å ta unna etterspørselen, og vil vokse kontrollert.

Viknes i Bakarvågen bygget i fjor båter for 146,9 millioner, og er dermed Norges klart største produsent av fritidsbåter (og yrkesbåter). Helgeland Plast omsetter riktignok for 275,4 millioner kroner, men her knytter kun ca 70 millioner seg til produksjonen av Polarcirkelbåtene, resten er rør og merder.

Omsetningen har vokst fra 114,7 millioner kroner i 2016 til tett oppunder 150 millioner kroner de to siste årene. Driftsresultatene har heller ikke vært noe å skjemme seg over: Rundt åtte millioner kroner i 2016 og 2017, og fem millioner kroner i fjor.

Viknes bygger solide bobåter i glassfiber, og er blitt et svært kjent båtmerke i Norge,  og det er snart solgt 1000 eksemplarer av bestselgeren Viknes 1030. Ordrebøkene er fulle, men daglig leder Kristian G. Sivertsen legger ikke skjul på at båtbygging i Norge er en livsstil som krever mer enn en normal åttetimers arbeidsdag.

Båtliv har tidligere besøkt Viknes’ produksjonslokaler. Se video her

Eksport

–Man må være ekstremt dedikert for å lykkes. Nærhet til markedet og kundene er en av fordelene våre. Vi bygger båter for det norske markedet, sier Sivertsen til Båtliv. De senere årene har likevel båtfolk i våre naboland fått øyne opp for Viknes, og Sivertsen utelukker ikke større satsing på eksport.

–Vi ansatte nye folk senest forrige uke. For tiden går det for fullt her, og vi kan ikke bygge flere båter. Eksportvekst må komme i kontrollert tempo. Vi får noen bestillinger fra Europa, og har nå en forhandler i Nederland, og regner med å få på plass forhandler i Tyskland om ikke lenge, sier Sivertsen til Båtliv.

Den svake kronen styrker konkurranseevnen til Viknes både hjemme og ute, selv om deler av innkjøpene skjer i euro. Viknes har også truffet godt med de mer konvensjonelle flybridgebåtene i Skilsø by Viknes-serien, og Sivertsen forteller om stor etterspørsel etter både 39-foteren og 34-foteren.

Med nyheten Viknes 8 er Vestlandsprodusenten tilbake til røttene. Dette er en allsidig og praktisk sjark med stort akterdekk, og ifølge Sivertsen har responsen vært overveldende. Ordrebøkene er fulle i et halvt år framover til neste sommer før båtbyggerne har rukket å vise fram båten ordentlig for publikum.

Se oversikt over omsetning og resultater for 22 norske båtprodusenter her

 

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen