Båtbransjen 2019

WINDY SR 44 BLACKHAWK: Båten ble lansert på Cannes Yachting Festival.

De store har fått opp dampen

Norges mest kjente båtmerker har fått opp farten i salget etter utflytting av produksjonen til utlandet.

Publisert Sist oppdatert

– Bare idealister og idioter begynner i båtbransjen, har veteranen Peter Heitmann i Heitmann Marin tidligere uttalt til Båtliv. Han får bare delvis støtte i regnskapstallene som viser at båtimportørene de siste årene samlet sett har hatt en brukbar vekst i både omsetning og resultat.

39 båtimportører omsatte i fjor for cirka 1,5 milliarder kroner. Omsetningen vokste med 12 prosent fra året før, mens samlet driftsresultat kun vokste med snaue fire prosent til 60 millioner kroner. Et samlet driftsresultat på 60 millioner gir en driftsmargin på fire prosent for båtimportørene i fjor. Dermed driver importørene litt lønnsommere enn forhandlerne og produsentene, og nesten på nivå med motorimportørene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER