Søk i arkivet

UBÅTPROSJEKT: Project Neptune er en ubåt for privat bruk, i regi av Aston Martin.
UBÅTPROSJEKT: Project Neptune er en ubåt for privat bruk, i regi av Aston Martin.
UBÅTPROSJEKT: Project Neptune er en ubåt for privat bruk, i regi av Aston Martin.
UBÅTPROSJEKT: Project Neptune er en ubåt for privat bruk, i regi av Aston Martin.
UBÅTPROSJEKT: Project Neptune er en ubåt for privat bruk, i regi av Aston Martin.
UBÅTPROSJEKT: Project Neptune er en ubåt for privat bruk, i regi av Aston Martin.
SAMME MODELL MED HJUL: Aston Martin Valkyrie.
SAMME MODELL MED HJUL: Aston Martin Valkyrie.

Aston Martin-ubåt til 44 millioner kroner

Dette er interiøret til tregeste Aston Martin noensinne. Topphastigheten er fem knop. Men så kan den da også dykke ned til 500 meter.

Ubåten er en Aston Martin, bygget på fabrikken til Triton Submarines. Prosjektet som har fått navnet Neptune er utviklet med referanser til supersportsbilen Aston Martin Valkyrie som lanseres i år, og har en prislapp på om lag tre millioner pund, altså om lag 33 millioner norske kroner. Billig blir vel heller ikke prosjekt Neptune, som nå skal være ferdig med designfasen. Prosjektet startet i 2017.

Fortjente vinger

For at et kjøretøy som skal få lov til å ha de ikoniske Aston Martin-vingene, må den være utstyrt med ytelse, design og eleganse som forventes av det britiske varemerket. Den kommer nok da langt med en maksdybde på 500 meter. Den kan da ha med seg to passasjerer i tillegg til føreren. Fra før har ubåtprodusenten Triton et flaggskip med den litt kjedelige modellbetegnelsen 3300/1.

Luksus koster

Aston Martin-varianten får altså en topphastighet på fem knop, og omtrentlig fire ganger akselerasjonen til flaggskipet, noe som igjen bør være med og kvalifisere til vingene. Setene og interiøret preges av en blanding av håndsømmet skinn og karbonfiber, alt montert slik at man skal få best mulig panoramautsikt. Startrisen antas å ligge på rundt fire millioner pund, som tilsvarer cirka 44 millioner norske kroner.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen