Søk i arkivet

Kjedene knyttes stadig tettere sammen

De store, nordiske utstyrskjedene SeaSea, Hjertmans og Maritim er tilsynelatende konkurrenter, men på eiersiden er selskapene nå svært tett sammenknyttet.

Siden 2017 har svenske Hjertmans og Norsk NMS, den norske Maritim-kjedens moderselskap, hatt samme eierskap. Nå kommer også SeaSea-eier Byggplast inn under paraplyen.

Den formelle konsolideringen skjer ved at Hjertmans kjøper Byggplasts datterselskaper Båtaccenten i Stockholm og Byggplast i Norge. Svenske BiJaKa AB vil fortsatt være hovedaksjonær i den nye storsammenslutningen.

Målet med prosessen er naturligvis å oppnå bedre lønnsomhet i en prispresset bransje, men i en pressemelding understrekes det at de tre selskapene fortsatt vil «være uavhengige og arbeide under sine respektive kjedeprofiler».

Sammenslåingen skal heller ikke få konsekvenser for arbeidsplassene i de tre store kjedene, som nå til sammen får to komplette totalleverandørlinjer, tre netthandelkonsepter og totalt et femtitalls butikker, derav halvparten drevet etter franchise-prinsippet.

Omsetningen i det konsoliderte konsernet vil ligge på rundt 650 millioner svenske kroner, skriver bransjenettstedet IBI News.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen