Rand Leisure 28

ELEKTRISK: Rand Leisure 28.
GOD PLASS: Her er det mulig å ta med seg mange på tur.
80 eller 100: En kjøper velger mellom elektrisk 80 hestekrefter eller bensin med inntil 300.
INNHOLDSRIK: Båtens pantryløsning.

Elektrisk danske

Med 200 el-hester og batteri fra Mercedes har danske Rand laget en ny vri på den planende daycruiseren.

Publisert Sist oppdatert

El-båten Rand Leisure 28 er basert på en egenutviklet, tyskprodusert motor i kombinasjon med elbil-batterier. Motoren yter 125 kW kontinuerlig, men kan klemmes opp i 150 kW i korte perioder. Båtens forventede toppfart blir da 34 knop. Batterikapasiteten er i utgangspunktet 60 kWt, dette kan økes til hele 120 kWt. Med den største batteripakken er med andre ord driftstiden nærmere en time i høy marsjfart og rekkevidden rundt 25-30 nautiske mil. Med 14 knop blir rekkevidden lengre, og som deplasementsbåt i hyggelig skroghastighet varer ladingen til en lang dag på sjøen, og også rekkevidden vil da bli en god del lengre enn i planende fart.

Leisure 28 er bygget lettest mulig, med bruk av karbonfiber i konstruksjonen. Båten kan også drives med ordinære forbrenningsmotorer. Rand tilbyr en rekke fremdriftsmåter, fra 80 hk Torqeedo el-påhenger via messebåtens innenbords 200 hk el-motor og fossilmaskiner på inntil 300 hestekrefter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER