Søk i arkivet

q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko
q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko Foto:
q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko
q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko Foto:
q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko
q30, Q-Yachts. Kuva: Lauri Rotko Foto:

Heitmann med elbåt

Finske Q-Yachts har utviklet en 30 fots elbåt med rekkevidde på 80 nautiske mil. Nå kommer den for salg i Norge. (Se video).

Bilder fra produsent

Q30 er en 30 fots daycruiser med toalett, vask og overnattingsmulighet. Basispris for den finske båten er 183.000 euro, som tilsvarer en sluttpris i Norge inklusive merverdiavgift på 2,2 millioner kroner.

Elbåten får en maks fart på 15 knop. I marsjfart er rekkevidden 40 nautiske mil med standard batteripakke. Med stor pakke er rekkevidden 80 nautiske mil (150 km).

Drivlinjen er en Oceanvolt AXC20 elektrisk motor med aksling som yter 20 kW. Også batteripakken er fra Oceanvolt med 30 kilowattimer som standard, og 60 kWt for den som ønsker lengst rekkevidde.

Les også: Elbåtene er her, men de er ikke for alle

Heitmann Marin i Drøbak (Husvikholmen) har agenturet i Norge for Q-Yachts, og første båt kommer til landet i juni.

–      Vi merker god interesse for båten blant våre kunder, som også omfatter mange seilere, sier daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin. Hun gleder seg til lansering av båten.

Heitmann Marin er norsk importør av franske Jeanneau og finske Swan gjennom flere tiår. Gründerne bak Q-Yachts arbeidet tidligere hos Nautor med Swan, og er ifølge Oda Heitmann dyktige folk som hun kjenner fra før.

Les også: Gir gass med motorbåter

Hun sier at båten appellerer til folk som er blitt elbil-frelste, og som ønsker en stilig og miljøvennlig motorbåt. Designet kan minne om tenderbåtene fra Windy, eller andre Wally-inspirerte båter for solrike dager på sjøen. Her er rikelig med solsenger både forut og akter, og en stor åpen salong hvor familien kan kose seg ute på sjøen.

Båten er bygget med moderne metoder og gode materialer. Skroget er vakuumstøpt med vinylester (sterkere, lettere og mer vanntett enn polyester). Skrogformen er lang og slank for å gi minst mulig vannmotstand. Se video fra produsenten av prøvekjøring av båten.

 

 

Tekniske data

Lengde:            9,3 meter

Bredde:            2,2 meter

Dybde:             0,5 meter

Deplasement:      1500 kilo

Marsjfart:           9 knop

Rekkevidde:       42 / 80 nautiske mil (30/60 kWt)

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen