Søk i arkivet

STØRRE: Båter og motorer vokser i størrelse, og bidrar til mer utslipp av klimagasser.
STØRRE: Båter og motorer vokser i størrelse, og bidrar til mer utslipp av klimagasser.

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger

Henrik Torgersen er leder for Norsk Elbåtforening og hold foredrag for Norsk Flerskrogsforening 5. april. Der kom det frem oppsiktsvekkende tall.

ELBÅT: Henrik Torgerseni
elbåtforeningen vil ha tiltak for overgang til elektrisk
framdrift.

ELBÅT: Henrik Torgerseni elbåtforeningen vil ha tiltak for overgang til elektrisk framdrift.

– Basert på tall fra Båtlivsundersøklesen i 2012 hvor det blir oppgitt omsetningsvolum av drivstoff på marinaene i landet beregnet vi ett utslipp på 250 000 tonn CO2 fra fritidsbåter, men tall fra SSB viser at tallet er mye høyere, forteller Torgersen. Nye beregninger fra SSB viser at tallet kan være så høyt som 700 000 tonn CO2  Det har vist seg at utslippstallene fra fritidsbåtene i Norge ikke har tydelig fremkommet i det nasjonale klimaregnskapet før nå. I rapporten som skal publiseres 15. april vil de nye tallet bli brukt, selv om det må kvalitetssikres nærmere.

Overraskende høye tall

– Når klimaregnskapet viser at landets ferger slipper ut bare 400.000 tonn CO2  så er utslipp fra fritidsbåter overraskende høyt. Det er stor iver for å redusere utslippene fra ferger, men det har så langt ikke vært innført noen tiltak for å redusere utslipp fra fritidsbåtene, tvert i mot. Utviklingen går feil vei, hvor båtene blir stadig større, og får større motorer, sier elbåtentusiasten.

Vil gi gulrot

– Elbåtforeningen vil jobbe for at også fritidsbåter kan få tilsvarende gulrot som biler får. Det er en politikk som har virket, mener Torgersen, og tenker på fjerning av moms.

Thorgersen mener at mange av produktene alt er utviklet, men at høy pris er hinderet for at teknologien tas i bruk.

Det er ingen tilfeldighet at foredraget ble holdt Norsk Flerskrogsforening. Foreningen består av seilere med høy interesse for ny teknologi, og har tatt i bruk avanserte løsninger, både i skrog og rigg som ellers bare finnes i avanserte regattabåter.

En unik mulighet

– Vi har ingeniørene i landet, og vi har målgrupppen. Europa har sagt ja til Paris-avtalen, så ny teknologi må komme. Om vi skaper en større målgruppe med gulrot, så kan det gi norsk båtindustri en unik mulighet, forklarer Torgersen. Han mener at den nye teknologien ikke er noem trussel for norsk båtbransje, bare gi nye muligheter. Torgersen har gjort beregninger som basert på  prisfallet på ny teknologi, som viser en hyggelig fremtid.  Overført på elbåt, så mener han at det bare er snakk om noen år før elbåter er konkurransedyktig på pris. 

EKSTREM: Gunboat G4 er en foilende
katamaran utstyrt med elektrisk motor.

EKSTREM: Gunboat G4 er en foilende katamaran utstyrt med elektrisk motor.

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen