Energibanken krever også vedlikehold
Montering av skillerelé Et skillerelé skal helst monteres loddrett med koblingene pekende ned og med maskimalt én meter lange kabler til startbatteriet.
Kabelvalg Når separatoren kobles til det elektriske anlegget demonteres pluss- og minuspolsko på motor- og forbruksbatteri. Det brukes typisk 10 mm² kabel mellom relé og batterier, 16 mm² hvis avstanden er mer enn 4 meter.
Test av installasjonen Voltmeteret skal vise 13,8V. Fjern plusspol fra forbruksbatteriet. Nå skal det vise 0V. Start motoren skal det vise 13,8 volt igjen. På noen releer tennes det samtidig en LED-lampe.
Thruster-kraft Sørg alltid for å ha et separat batteri like ved thrusteren, den trekker mye strøm. Med korte ledninger minimaliseres tapet. Batteriet lades av motoren via skillereleet.
Separat minus Husk at ved tilkobling av releet skal enheten ha separat minus til ett av batteriene.

Energibanken krever også vedlikehold

Båtens batterier er som en bank der du henter energi til 12V-anlegget. Banken må fylles opp når energinivået er lavt. Les om hvordan du tar vare på batteriene og setter inn et skillerelé. Dette er et smart vinterprosjekt som sikrer en fin, kommende båtsesong.

Publisert Sist oppdatert

De fleste kjenner igjen frustrasjonen når motoren ikke vil starte. Men med rett behandling og riktige batterityper kan de fleste problemer unngås.

Under valg av batteri er det viktig å vite hva batteriet skal brukes til, samt batteritype, teknologi og kapasitet. I denne artikkelen tar vi for oss korrekt bruk av blybatterier, som i dag er mest brukt, men du får også argumenter for å velge litium.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER