Søk i arkivet

DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.
DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.

Tenderen er 60 meter og har seks lugarer i gull

Designeren har kombinert det han mener er det beste fra seilbåt og motorbåt.

Den spanske designeren Eugeni Quitllet er ingen hvem som helst, selv om han ikke er så kjent for de aller fleste her til lands. Tidligere i år ble han kåret til årets designer under en kåring under designuka i Paris. Han designer møbler, servise, elektronikk, og nå etter hvert kanskje en båt. Eller rettere sagt en yacht, selv om han beskriver den som en supertender.

Dune

Med denne supertenderen som presenteres som Dune ønsker han å utvikle en ny kategori båt. Designeren skal derfor ha studert de beste egenskapene fra seilbåt og motor, for å få fram både effektiviteten og elegansen. Selv om det er en tender, eller rettere sagt en supertender med sine 60 meter, har den seks lugarer om bord. Navnet Dune er hentet fra de skulpturelle formene på dekk, som kan minne om sanddyner. Supertendederen blir neppe billig, med gullebelagt interiør, blant annet i alle de sels lugarene.

Dreibare propeller

 

DUNE: Eugeni Quitllet har designen det som kan bli verdens største supertender, og har hentet det beste fra seil og motor.

 

 

 

Det kan også være interessant å se under vannlinjen. Her kommer det kanskje ekstra tydelig fram at dette er en blanding av en seilbåt og en motorbåt, der halve kjølen minner om seilbåtverdenen, men den aktre delen heller mer mot motorbåt. Ved akterenden er det rorpropeller, også kalt azimutdrev (har ingen ting med båtene Azimut å gjøre). Disse kan normalt dreies 360 grader. Disse er gjerne nedsenkbare, noe tegningene fra denne tenderen også kan indikere. Foreløpig sies det ingen ting om motorinstallasjon, og foreløpig kan det trygt sies at det så langt er på tegnebrettet. Men er det noen med konto stor nok for en supertender med gullbegagte detaljer kan denne nytenkningen fort bli realisert, og spanske Quitllet er et navn som kan stå sterkt.



 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen