Søk i arkivet

FØR OG ETTER: XSR48 skapte store overskrifter, men så ble det stille.
FØR OG ETTER: XSR48 skapte store overskrifter, men så ble det stille.

Lekre på tegningene:...så kommer virkeligheten

Når fremtidige båter for første gang vises på tegningen kan de se ganske så lekre ut. Men så kommer realiteten…

Båtredaksjonene rundt om i verden får ikke sjeldent tilsendt tegninger av båter som avsenderen ønsker å realisere. Noen blir aldri realisert, og enkelte har basert seg mer på drømmer enn realiseringer. Det skal sies at de aller fleste tiltenkte båter henvender seg til et bredt publikum. Men så er det båtene  som er rettet mot de som har velfylte kontoer, og kanskje ønsker noe mer spektakulært i en ellers kjedelig hverdag.

Stille etter realisering

La oss dra tilbake til 2007, for å finne et slikt eksempel. Da var XSR48 en av de mest omtalte båtene i verden, og ble beskrevet som havets Bugatti Veyron. Dette var en rå sportsbil på sjøen, og året før finanskrisen begynte skulle den bygges i et begrenset opplag, kun 100 eksemplarer. Linjene så rålekre ut den gang, med 2007-briller. Fortsatt i dag kan det se ganske så lekkert ut. Men så skal vi se litt på realitetene, hvordan denne båten ser ut når den er realisert. Det var i anledning av at Bugatti faktisk lanserer en båt vi kom over en XSR48, sjøsatt og til salgs. En 2014-modell til 350.000 pund.

TIL SALGS: XSR48 på
bruktmarkedet.

TIL SALGS: XSR48 på bruktmarkedet.

Mercedes-båten

En annen båt som fikk mye oppmerksomhet var Arrow 460-Granturismo, som har hentet sin inspirasjon fra Mercedes Benz. En tilsynelatende linjelekker båt, sølvskinnene og noe annerledes design, men med linjer som ga båten mye oppmerksomhet.

Tegningene begynte å florere på nett i 2013. Tegningene ble vist på Monaco Yacht Show, og de første båtene skulle leveres i 2015. Da Båtlivredaksjonen var på Cannes Yachting Festival i høst kom vi over denne båten, som hadde sin premierevisning. Første gang vi så den var da vi var ute og prøvekjørte en Azimut S7. Vi var på vei inn da denne kom ut fra messeområdet med noe som kanskje var potensielle kjøpere på dekk. Eller rettere sagt det lille som er av dekk, for det så litt vitterlig ut. Som utsendt båtjournalist fra Norge kan man vel raskt slå fast at dette er en båt som neppe slår an i norske farvann.

Båtlivs 360 fra Mercedes-båten på Cannes Yachting Festival (teksten fortsetter under)

Porsche som et prosjektil

Noen ganger er båtene heller ikke så veldig praktiske, selv om de ser ut som en designbombe fra en James Bond-film. Et eksempel fikk vi demonstrert på Sjøen for Alle i 2008. Enkelte var hoderystende til designbåten som har hentet sine linjer fra en sportsbil, som er fellestrekket for alle båtene vi har vært inne på i denne artikkelen.

PORSCHE: Reinere linjer, men ingen
ting å holde seg fast i.

PORSCHE: Reinere linjer, men ingen ting å holde seg fast i.


– Hva er dette til båt? Her er ingen køyeplasser. Båten koster nesten tre millioner kroner. Og det er ingenting å holde seg i på dekk, sa en av de besøkende da Båtliv var på Porsche-standen på Sjøen for Alle for snart ti år siden.
Båten kostet for øvrig 2,9 millioner kroner, og vakte oppsikt med sine linjer i 2006. Og ganske så stort var det jo også at den ble levert med DVD og iPod-dock.


 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen