ANNONSØRINNHOLD

SJØ: OceanMaster680DC testet i litt sjø.

Test av daycruiser i grov sjø

Det er først når du opplever uvær du virkelig føler kvaliteten på båten du fører.

Publisert Sist oppdatert

En ting er å bli imponert av en båt på båtmesse, noe annet er å bruke den når været ikke er på topp, og du må frem. Vi var ute å kjørte OceanMaster 680 DC i frisk bris med Oslofjordens krappe bølger på sitt verste. 

Utviklet for godværsdager

OceanMaster 680 DC kom med en facelift i vinter og byr på praktiske løsninger og mye utstyr til en hyggelig pris. Testbåten er utstyrt med en 250 hk Honda som er en voldsom kraftpakke og gir en toppfart på nesten 45 knop. Med den motoren koster båten 638 400. Men en 150 hk, som de fleste velger sparer du nesten 90 000, og havner på 550 000.

Da får du en båt med pumpedo med septikk, bysse med kjøleskap, kokeapparat og vask samt kartplotter. Du får båten levert ferdig stoffet.

OceanMaster 680 DC har alt det du faller for når du ser båten på en utstilling. Designet er kanskje ikke det aller sprekeste, men heller tidløst. Båten har et skrog med mye volum som gir mye plass. Nok til en helg på fjorden i godt vær. Vi ville sjekke det du ikke får sjekket på en utstilling. Utfordret egenskapene i litt sjø.

FART: Daycruiseren gikk 42 knop under testen.

Krappe ubehaglige bølger

Hvem har ikke opplevd det. Under en transportetappe så kommer vinden, og bølgene bygger seg raskt opp. Det skal ikke så store bølger til for at det blir ubehaglig å kjøre fort. Ofte er det også nærmest umulig å kjøre sakte også. Det handler ikke bare om å ha en dyp V-bunn. Gode egenskaper i grov sjø handler også om å ha en båter med mindre markert planingsterskel. Et langt, smalt og dypt skrog er å foretrekke. Høy vekt gir også båten mer stabil.

OceanMaster 680 DC er en typisk godværsbåt, men klarte seg overraskende godt. Det er stor forskjell på 18 fot og 21 fot i slike forhold. I motsjø sakket vi farten slik at den akkurat lå i plan, ca 15 knop, og kom seg da effektivt gjennom bølgene, uten at det ble ekstremt ubehaglig.

Med bølgene er det enklere. Vi forsøkte å dra på, og nærmest hoppe fra bølge, men bølgelengden var litt stor. En fart på 25 knop var ingen problem, men krevde høy oppmerksomhet.

LUGAR: Det er god plass under dekk for båtens størrelse. Puter kan legges i midten, og danne en bred køye.

Flott motor

Testbåten er utstyrt med Hondas kraftigste maskin som nærmest er lydløs på lavt turtall, men snerrer på høyt turtall. Den 6-sylidrete maskinen har et kraftig skyv som får båten i plan uten anstrengelser. Vi fikk ikke målt forbruk, men motoren er fullpakket av avansert teknologi for å holde drivstofforbruket nede.

Vi la båten i plan, og klarte å holde den der ned til 3000 omdreininger. Da lå farten på 15 knop. 3500 omdreininger er nok et godt valg for drivstofføkonomien. Da gjorde båten 24 knop. 4500 omdreininger er et fornuftig turtallsområde for å komme kjapt frem. Da gjør båten 33 knop. På full gass, 5900 omdreininger målte vi farten til 42 knop.

COCKPIT: OceanMaster 680DC har bysse med kokemuligheter, vask og kjøleskap. Cockpitbenken kan omgjøres til en solseng.

Smarte løsninger

En daycruiser skal oppfylle mange gjøremål. Konseptet er en balanse mellom å ha mye uteplass for solrike dager, beskyttelse mot regn, og muligheter for enkle overnattingsturer. Mange daycruisere er egentlig kun egnet for barn å sove i, men i OceanMaster 680 DC er det overraskende god plass under dekk. Med puter mellom køyene, så er det mulig å sove en hel liten familie. Pumpedo er det også, men uten avlukke.

Sittegruppen i cockpiten gjøres raskt om til en solseng. Vi likte også kalesjeløsningen. Den har plass i benken akter, og kan løftes på plass med noen få håndgrep. Med kalesjen oppe, er det også mulig å sove i cockpiten.

Kalesje og puter er også inkludert. Det eneste du trenger for å strekke sesongen er et varmeapparat.

Dashbordet er velfungerende. Det er også små rom for mobil, solbriller og nøkler. Jeg skulle gjerne hatt en mer markert nøytral stilling på gassen. Den hopper lett over til revers, men dette er kanskje en vanesak. Hvorfor er det heller ingen som klarer å montere et USB-uttak på dashbordet. Vi vil jo har strøm på mobilen. Heldigvis er det et 12 voltsuttak.