Søk i arkivet

LEDENDE: Tyske Torqeedo er slett ikke alene på markedet når det gjelder el-drift. Selskapet har likevel en ledende rolle, ikke minst takket være nært samarbeid med en rekke båtprodusenter.
LEDENDE: Tyske Torqeedo er slett ikke alene på markedet når det gjelder el-drift. Selskapet har likevel en ledende rolle, ikke minst takket være nært samarbeid med en rekke båtprodusenter. Foto:

PRØVEKJØRT: TRE NYE EL-BÅTERElektriske eksperimenter

El-drift blir temmelig sikkert et viktig supplement til fremtidens båtliv. Og denne fremtiden kan komme før vi aner det.

En av de sentrale aktørene på el-markedet er Torqeedo. Selskapet har funnet et godt grunnlag for samarbeid med skandinaviske båtbyggere. Og på en stor finsk samling for båtjournalister i sommer viste lokale båtprodusenter tre vidt forskjellige el-modeller i samarbeid med den tyske motorfabrikken.

På raskere båter er det litium-familien som gjelder, og alle båtene hadde batterier basert på den velprøvde nikkel-mangan-koboltoksid (NMC)-teknikken vi kjenner fra godt elektroverktøy, el-sykler og ikke minst fra mange el-biler.

Vi fikk prøve to småbåter med «landstedsbåtmotorer» og kompakte batterier som kan ligne på helt vanlige batterier pluss en dagstur/hyttependlerbåt som med hell dro nytte av den nyeste trenden: Bilbatterier fra BMW. Nimbus har allerede el-modeller med i3-batterier, nå følger andre etter.

Uansett er dette spissteknologi som kan kjøpes i dag. Av den som har råd.

Les om el-båter her:

 

TERHI 400 C

Terhi 400 C er en snusfornuftig landstedsbåt av solid ABS-plast. Stødig og praktisk, og med en liten styrekonsoll på styrbord side. Nå leveres modellen i en utgave tilpasset el-motor.

 

MARINO MUSTANG

Innovative og innimellom temmelig eksentriske Marino har relansert den klassiske 14-foteren Mustang, en båt som i sin tid krysset Atlanteren med Seppo Muraja og Arto Kulmala over Atlanteren som mannskap.

 

MERIONE 22 LC

Den siste av de tre eksperimentelle båtene som ble vist i Finland er på mange måter like eksentrisk som Mustangen og levert av en like annerledestenkende båtbygger.

 Kommentarer

MIN MENING

Disse tre båtene unndrar seg normale anmelderkriterier. Målt opp mot pris og rekkevidde for fossildrevne båter er ingen av modellene konkurransedyktige, men hver for seg viser de mulighetene som ligger i el-drift allerede i dag. Bare for få år siden var tanken på å benytte el-motor på slike skrog noe kun spesialiserte småprodusenter eksperimenterte med, men nå er teknologien her. Ennå er prisene høye, særlig for batteriene, men det vil endre seg, trolig fortere enn vi aner. Også energitettheten for batteriene forbedres imponerende fort.  Det er derfor bare å sette tommelen i været for at våre finske venner våger å tenke nytt slik at de er klare når dette markedet tar av. En oppfordring går da til norske myndigheter: Gjør umiddelbart el-drivverk for båter momsfrie etter mønster fra elektriske biler. Her er det ingen grunn til forskjellsbehandling og ny teknologi trenger et hjelpende hånd for å bli alminneliggjort.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen