Søk i arkivet

REKORD: Team Britannia er bygget for å komme seg runt jorda på under 60 døgn.
REKORD: Team Britannia er bygget for å komme seg runt jorda på under 60 døgn.

Vil sette ny rekord rundt jorda

«Team Britannia» er under bygging for å kommer seg rundt jorda på under 60 døgn.

METALL: Den 80 fots lange
båten vil veie 15 tonn, men lastes med nesten 30 tonn
drivstoff. Båten blir bygget i aluminium.

METALL: Den 80 fots lange båten vil veie 15 tonn, men lastes med nesten 30 tonn drivstoff. Båten blir bygget i aluminium.

Dagens UIM world record ble satt av Pete Bethune  fra New Zealand i 2008 med den banebrytende båten «Earthrace» på 25 meter. Nå bygges det en båt i England på tilsvarende størrelse som skal kunne slå rekorden.

Effektivt skrog

For å sette rekorden må båtene gjennom Panamakanalen og Suez-kanalen, med start og slutt på samme sted. Ruten skal også krysse ekvator, samt krepsen eller stenbukkens vendekrets. «Team Britannia» skal starte og slutte på Gibraltar. Det legges opp til syv stopp for drivstoffylling.

Rekkevidde er avgjørende for å sette rekord. Det er to måter å forlenge rekkevidden. Øke tanken, eller gjøre skroget mer effektivt. Båten har et skrog som delvis bryter seg gjennom bølgene. Skrogformen skal spare opp til 30 prosent drivstoff i forhold til konvensjonelt skrog, men ut fra tegninger, så er «Team Britannia» langt mer konvensjonell enn rekordholderen «Earthrace». «Earthrace» er en slaks trimaran med en langt og smalt senterskrog med to små sideskrog for økt stabilitet.

RUTE: Distansen er på 23000
nautiske mil. Det er lagt opp til seks stopp for drivstoffylling.
Første etappe er det lengste, og er på 3450 nm.

RUTE: Distansen er på 23000 nautiske mil. Det er lagt opp til seks stopp for drivstoffylling. Første etappe er det lengste, og er på 3450 nm.

REKORDHOLDER: «Earthrace» fra New Zealand
holder dagens rekord.

REKORDHOLDER: «Earthrace» fra New Zealand holder dagens rekord.

Mye drivstoff

«Team Britannia» skal ha et tankvolum på 30 000 liter. Det skal gi en rekkevidde på 4000 nautiske mil, som tilsvarer Oslo til New York, uten at reservetanklampen lyser. Rekkevidden er beregnet etter en forbruk på 7,5 liter per nautisk mil. Forbruket per time vil ligge på 120 liter.

Ruta er på til sammen 23 000 nautiske mil. For å slå rekorden må snittfarten være på 16 knop eller bedre. Når båten har rundet jorda, vil den ha forbrukt ca 172 500 liter diesel. Kjøpt på pumpe i Norge vil drivstoffet koste 2 millioner kroner.

Diesel tilsatt vann

«Team Britannia» samarbeider med et engelsk firma som heter Clean Fuel. De har en løsning som kan bidra til å redusere drivstofforbruket, og redusere utslipp på skip. Løsningen går ut på å tilsette 5-25 prosent vann til drivstoffet ved forbrenning. Løsningen skal gi en renere forbrenning. Vannet bidrar til å redusere forbrenningsvarmen. Her kan du lese mer om “Water-in-diesel” (WiDE).

Slår ikke seil

Tross avansert teknologi, så skal det mer utvikling til for å slå verdens raskeste båt rundt jorda. I vinter seilte franskmannen Francis Joyon med mannskap rundt jorda på 40 døgn og 23 timer, nesten tre uker raskere enn verdens rekorden for motor. Den 31,5 meter lange trimaranen «Idec Sport» seilte en annen rute. De startet og avsluttet i Den Engelske Kanal, og seilte i prinsippet rundt Sydpolen, hvor vinden er kraftig. «Idec Sport» holdt en snittfart på 21,96 knop.

RASKEST: «Idec Sport»
holder rekorden rundt jorda på 40 dager og 23 timer. Rekorden
var satt vinteren 2016/17.

RASKEST: «Idec Sport» holder rekorden rundt jorda på 40 dager og 23 timer. Rekorden var satt vinteren 2016/17.

Jean-Marie LIOT / DPPI

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen