Søk i arkivet

MIRAKELSTOFF: Jan Helgesen solgte bra at Shipfix inntill salget ble stoppet. I 2018 kan det være tilbake på markedet i ny form.
MIRAKELSTOFF: Jan Helgesen solgte bra at Shipfix inntill salget ble stoppet. I 2018 kan det være tilbake på markedet i ny form.
TEST: Testbåten med Shipfix fotografert i høst. På styrbord side har bunnstoffet innblandet Shipfix.
TEST: Testbåten med Shipfix fotografert i høst. På styrbord side har bunnstoffet innblandet Shipfix.
PRIKKER: Shipfix blandet seg ikke skikkelig inn i bunnstoffet, men klumpet seg sammen etter påføring.
PRIKKER: Shipfix blandet seg ikke skikkelig inn i bunnstoffet, men klumpet seg sammen etter påføring.

Utvikler nytt bunnstoff

Shipfix er trukket fra markedet, men virkestoffet skal returnere i et nytt produkt.

Teknologien som har ledet til den anti-gro-effekten i Shipfix videreføres i et nytt produkt som vil komme på markedet i 2018. 

Jan Helgesen fra Bodø fikk stor oppmerksomhet i fjor da han frontet Shipfix, et tilsetningsmiddel som han hevdet økte bunnstoffets egenskaper. Helgesen demonstrerte virkestoffets harmløse side ved å spise det. Uten godkjenning ble salget av Shipfix stoppet.

Kostbar godkjenning

Det er det nye selskapet JoHHag AS som skal utvikle og selge produktet.  I forbindelse med søknadsprosessen vil det i år kun bli begrenset og vitenskapelig testing finne sted.

Strenge krav fra EU gjør at det er en tung jobb for små bedrifter å komme noen vei med gode ideer. 

I Å få ett nytt middel gjennom EUs godkjenningsprosess er svært tidkrevende og kostbart. Det er bare større kjemiske bedrifter som har midler for å få til det. Prosessen gjør det komplisert for små aktører.

EU-direktivet (Biocid-direktivet) krever godkjenning av alt som motvirker groe uten at dette nødvendigvis er giftig. Dersom et produkt har en preventiv effekt, så skreves det særskilt søknad.  

– Selv om vi hadde fått det godkjent, så ville vi ikke fått det lovlig i salg så lenge det blir innblandet i en annet bunnstoff, forteller Jan Willy Hagen i selskapet Johhag. Johhag er selskapet som nå skal ta Shipfix videre, og skal samarbeide med en erfaren malingsprodusent. 

Dokumentert testing

– Vi holder nå med å utvikle et nytt produkt. Før dette kan selges kommersielt må vi utføre dokumentert teting samt at en godkjenning må foreligge. Denne prosessen er vi nå i gang med, forklarer Jan Willy Hagen.

Testet i 2016

Vi delte skroget og blandet inn Shipfix i bunnstoffet 034 fra Seajet. Vi opplevde lite groe, bare litt slim, både på området med Shipfix, og området med vanlig bunnstoff. Det er dermed vanskleig å konkludere med tilsetningstoffets effekt. Vi kommer tilbake med testing straks JoHHag AS har sitt produkt klart. 

RESULTAT: Båten var lite
begrodd etter en lang sesong på vannet. Det er vanskelig
å trekke konklusjon. Forskjellen hvor det var brukt Seajet
034 med innblandet shipfix og områder uten var minimale.

RESULTAT: Båten var lite begrodd etter en lang sesong på vannet. Det er vanskelig å trekke konklusjon. Forskjellen hvor det var brukt Seajet 034 med innblandet shipfix og områder uten var minimale.

Seilas A Nissen-Lie

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen