Søk i arkivet

Mild vinter setter fart i båtsalget

I dag åpner dørene for landets største båtutstilling, og en optimistisk bransje melder om at salget er i gang.

NYHET :Ibiza er blant årets utstillere på Sjøen for alle, og båtene er bygget i Norge. Foto Ole Henrik Nissen-Lie, Båtliv.

-  Vinteren har vært mild og vi merker stor interesse for båt allerede nå tidlig i mars. Sjøen for alle er en kickstart på sesongen, og vi har store forventninger til årets sesong. Her i Vestfold opplever vi at stadig flere også etterspør båter over syv meter sier Per Herholdt, daglig leder i Herholdt Andersen i Tønsberg i en pressemelding fra Norboat.

Polen

Norboat regner med at det i år vil bli solgt 13.000 båter i Norge. Halvparten av dette utgjøres av båter mellom fire og åtte meter. Dette segmentet hadde en vekst på 15 prosent fra året før, ifølge importstatistikken for båter.

De fleste av båtene som selges i Norge importeres fra utlandet, både produsert av norske firmaer og andre internasjonale aktører. Fra Polen ble det importert 1476 båter og fra Finland 946, og dette er de to landene som topper importstatistikken for båter.

I alt er det over 750.000 fritidsbåter her i landet, ifølge tidligere kartlegging i regi av blant andre Norboat, KNBF og Sjøfartsdirektoratet.

OPTIMIST: Daglig leder Leif Bergaas i Norboat tror urolige økonomiske tider kan gagne båtsalget.

Brukerorientert

Båtforhandlere melder om godt salg allerede før dørene åpner på Norges største båtmesse Sjøen for alle, ifølge Norboat.

­– Med oppgangen vi har vært vitne til de siste to årene har bransjen fått et løft til et nytt nivå hvor det nå stabiliserer seg. Dette er bra, og med produkter som blir mer og mer tilpasset det folk ønsker, ikke minst på utenbordsmotor, har bransjen blitt enda mer brukerorientert, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat.

 

 

 

 

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen