Søk i arkivet

FERSKVARE: Oppdaterte kart øker sikkerheten, men det er politisk motstand om å spre pålitelige kart gratis.
FERSKVARE: Oppdaterte kart øker sikkerheten, men det er politisk motstand om å spre pålitelige kart gratis.

Glem gratis kart fra Kartverket

Skattebetalerne betaler lønningene til de som lager kartene, men det betyr ikke at kartene blir tilgjenglig gratis i Norge.

Moderne teknologi gjør det billig å distribuere digital informasjon. Myndighetene oppfordrer oss til å bruke gode oppdaterte sjøkart i båt, men å få dette på en enkel måte fra en offentlig etat, virker umulig. Mange båtbrukere ønsker å få tilgang til ENC-kart, (Electronic Navigational Charts), som proffene bruker, men på spørsmål fra SEILmagasinet, svarer Kommunikasjonsrådgiver, Sissel Kanstad at Kartverket ikke har planer om å tilby ENC-er direkte via Kartverket.

Det er politisk bestemt at Kartverket ikke skal gjøre ENC-er gratis.

I USA har båtfolket klart å få igjennom sitt krav. Der kan papirkart som PDF og ENC-kart lastes ned gratis. 

Statelig pålegg

Båtfolket øynet et håp i vinter da Digitaliseringsrundskrivet trådde i kraft.

Digitaliseringsrundskrivet som ble fremlagt av regjeringen i November 2016 vil legge press på Kartverket.  Det sier at offentlig informasjon skal digitaliserer og være tilgjenglig til en lav kostnad.

Vi spurte om hvordan Kartverket forholder seg til Digitaliseringsrundskrivet.

­– Kartverket forholder seg til de retningslinjene som kommer fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Rammene for hva Kartverket skal drive med fremkommer av tildelingsbrevet for 2017, står det i svaret fra Kommunikasjonsrådgiver, Sissel Kanstad.

MODERSKIP: MS Hydrograf er kartverkets største og mest avanserte måleskip.

LES: Slik lages sjøkartene

4000 fritidsbåter går på grunn hvert år. Kartverket har tre båter på vannet som fortløpende oppdaterer kartdataene. Hvert år avdekkes 1500 grunner.

Politisk styrt

Tildelingsbrevet sier hva som skal være Kartverkets overordnede prioriteringer, hvilke mål virksomheten skal levere på, konkrete oppdrag, samt andre forutsetninger og krav, budsjettildelinger, fullmakter og krav til rapportering.

Øke sjømåling av areal langs norskekysten i tråd med brukerbehov er et av styringsparametere, Kystverket jobber etter. 

Et annet styringsparameter er å øke dekningsgrad av elektroniske sjøkartdata globalt gjennom PRIMAR. PRIMAR er et internasjonalt samarbeid for kvaliteskontroll og distribusjon av offisielle elektroniske sjøkart. PRIMAR er drevet av Kartverket Sjødivisjonen. 

Øker tilgjengligheten

Lesere stusset over saken om at Karverket nå gjør ENC-kart tilgjenglig for alle. Det er noe brukere av navigasjonsprogrammet OpenCPN etterspurt. Dette gratisprogrammet kan nemlig lese disse proffe kartene. Med slike kart kan du være sikker på å ha ferskvare.

I pressemeldingen ble det sakt at brukerterskelen er lav, og det ble lagt med flere liker hvor slike kart er tilgjenglig. Problemet er bare at disse linkene ikke fører frem til noen sted du kan betale og laste ned kart, men gjør det mulig å gjøre avtaler med ulike tilbydere for ulike løsninger.

–  Du kan kjøpe kart på en rekke ulike måter. Du kan for eksempel kjøpe kartdata for kun den ruten du seiler eller området du skal operere i, og du kan kjøpe abonnement for kun den perioden av året du aktivt seiler. Det senker prisen, opplyser PRIMAR-direktør Hans Chr. Lauritzen i Kartverket.

Du finner de fire linkene fra Kartverket her: C-MAP Norway AS,  NAVICO/MARIS AS, . Online-portal som krever påloggingNavtor AS. (Linkene er nøyaktig de vi har fått tilsendt i pressemeldingen). 

Kartverket har nå satt i gang et prøvetiltak som gjør at foretak kan få tilgang til S57-data i ett år. Dette for å stimulere til innovasjon. Muligheten inneholder krav og reguleringer.

 

LES: Kartverket åpner for alle

Nå blir det mulig for alle privatpersoner å kjøpe tilgang til Kartverkets elektroniske sjøkart og tilsvarende oppdaterte kart fra hele verden.

AVANSERT: Martinus Ytrebø seiler med vanlig plotter, samt skjerm fra PC med ENC-kart.

AVANSERT: Martinus Ytrebø seiler med vanlig plotter, samt skjerm fra PC med ENC-kart.

Misfornøyd seiler

Martinus Ytrebø, mener Kartverket bør tilby ferske kart for fritidsbåtbrukere for å øke sikkerheten til sjøs.

– OpenCPN er den sikreste løsningen på fritidsbåter. Jeg har AIS og radaroverlay på kartet. AIS gir antikollisjonsvarsling visuelt og med lyd. OpenCPN har også den muligheten til å lese offisielle elektroniske sjøkart, ENC-kart.

Han har forsøkt å lete frem aktuelle ENC-kart. Det har han funnet på ChartWorld, men til en høy pris.

– Kart for Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane koster 150 euro. Disse kartene inneholder mer informasjon enn kartene fra for eksempel Navionics, men prisen er altfor høy, mener vestlendingen, og er skuffet over at Kartverket kun tilbyr salg av dette via autoriserte distributører.

MISSFORNØYD: Martinus Ytrebø mener at ferskekart øker sikkerheten til sjøs, og at dette skal være lett tilgjengelig, direkte til båtfolket.

LES: Ønsker ferske data fra Kartverket

Kartverket gir fra seg kartdata til kommersielle aktører, men ikke til privatpersoner. Det mener Martinus Ytrebø ikke er riktig.

 

Gammel modell

Kartverker hevder organisasjonen ikke er dimensjonert for å ha tusenvis av kunder. Det de gjør nå, er å legge til rette for å selge Kartverkets data gjennom et distributørledd. Dette i en tid for slike mellomleddet er i ferd med å forsvinne fra stadig flere bransjer på grunn av digitalisering. 

Med politisk vilje er det muligheter for tryggere og bedre kart for fritidsbåter. Politiske bestemmelser setter også stopp for ny teknologi som gir dybdedata med langt mer informasjon. 

GARMIN: Qick Drawfunksjonen fra Garmin gjør det også mulig å tegne opp dybdekart mens du går.

LES: Lag kart mens du går

Ny teknologi gjør det mulig å få bedre dybdeinformasjon på sjøkartet, men muligheten er forbudt i Norge. 

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen