Søk i arkivet

Svenske eksperimenterNimbus bygger hydrogenbåt

Med en 305 Coupe som testplattform skal den svenske båtbyggeren Nimbus teste om hydrogen har en fremtid som driftstoff for båter.

Bildet: Jan-Erik Lindström fra Nibmbus og Per Wassén fra PowerCell under lanseringen av samarbeidsprosjektet. FOTO: PowerCell


Ikke lenge etter at Nimbus lanserte elegante 305 Drophead med el-drift fra Torqueedo og BMW kommer nyheten om at båtbyggeren i Gøteborg vil ta el-driften et hakk videre. Batteriene på en el-utgave av Nimbus 305 Coupe skal erstattes av modulære brenselceller fra Powercell Sweden.

Les mer om el-drevne Nimbus 305 Drophead.

Ifølge en pressemelding har Nimbus og Powercell Sweden inngått en intensjonsavtale om å starte testprosjektet, som rett og slett skal undersøke mulighetene for å drive båter med hydrogen og brenselceller. Noen kunderettet produksjon er det altså ikke snakk om med det første. 

Båten skal utstyres med Powercells hydrogenpakker på enten 50 kW eller 100 kW. Dette er systemer som i utgangspunktet er utviklet for bilindustrien, og som også kan nyttegjøre seg andre drivstoffer enn ren hydrogen.

Power Cell S3 leverer 100 kW, tilsvarende 134 hestekrefter. Dette er en av løsningene som etter planen skal monteres på testbåten.

Brenselcelle-teknologi med hydrogen som energibærer er langt fra ny og prinsippet har også tidligere vært testet ut på båter. Det finnes dessuten metanoldrevne båtbatteriladere med brenselceller.

Svært enkelt forklart «reverserer» brenselcellene det klassiske fysikktime-eksperimentet med å føre likestrøm gjennom vann. Da bobler det opp hydrogen ved den ene lederen og oksygen ved den andre. 

I brenselcellen føres oksygen og hydrogen sammen. Prosessen danner vannmolekyler og frigjør strøm. Det hele skjer uten utslipp og uten støy, og et hydrogenlager, enten i form av en trykktank eller som et metall-hydrid har langt større potensiell energitetthet enn batterier. Fyllingen går i tillegg fort.

Men hydrogen er og blir kun en energibærer. Rent hydrogen forekommer nesten ikke i naturen. Gassen må utvinnes, enten ved den strømkrevende elektrolyseprosessen fra fysikktimen eller - langt vanligere - fra naturgass. Så selv om hydrogenbåten fra Nimbus ikke vil slippe ut CO2 er hydrogenproduksjonen ofte miljømessig temmelig problematisk.

 

Nimbus 305 Coupe blir testplattform for hydrogendrift.

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen