TEKNISK

ID: Med AIS-mottaker vil du finne informasjon om andre fartøy rundt deg. Også fart, kurs og størrelse.
INTERNETT: Tjeneste som Marine Traffic gjør det mulig å følge fartøy langs kysten, men dataene er basert på uoffisielle mottakere. Ulike fartøy har ulike symboler. Fartøy som ligger stille vises som prikk.
KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å hindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter har over 30 sekunders forsinkelse, som kan være uheldig i trange farvann og med høy fart.
BILLIG: ait1500 fra Digital Yacht er en prisgunstig AIS-transponder som ble lansert i januar. Den vil koste under 6000 kroner.
POPULÆRT: Standard Horizon Quantum GX6500 til ca 11 000 har både AIS-mottaker og sender.

AIS for økt sikkerhet

AIS gjør det mulig å se og bli sett på sjøen. Teknologien får stadig nye bruksområder og blir dermed en viktigere del av båtens utstyr.

Publisert Sist oppdatert

AIS ble utviklet som et system for å hindre kollisjoner for skip. Systemet ble utviklet på 90-tallet, og tatt i bruk på skip i 2002 for å hindre kollisjoner. AIS-systemet utvikles i voldsom fart, og blir tatt i bruk på nye områder, både for å overvåke skipsfarten og for å øke sikkerheten på sjøen. Nå får også stadig flere sjømerker AIS-sendere. AIS-hjelp for navigasjon, (AtoN) blir satt opp som erstatning for radarfyr. Systemet gjør det mulig å legge inn varsler som dukker opp på din plotter.

Det har vært en diskusjon om hva som er viktigst av rader eller AIS. Det beste er selvfølgelig å ha begge deler, men AIS tar over en del av funksjonene fra radaren, og gjør dette til et stadig viktigere navigasjonshjelpemiddel.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER