Søk i arkivet

BRX – Nytt sportsfiskekonsept fra Silver

De to dedikerte sportsfiskebåtene Shark BRX og Eagle BRX er begge unike og kan fort bli favoritter hos fiskegærne familier.

Sjeldent har en skandinavisk aluminiumsbåt gitt oss med fiskedilla og familie så mye i en så kald og hard pakke. Det vil ikke forundre meg stort om BRX seiler opp som den første virkelig gode krysningen mellom familie- og hard core fiskebåt til en overkommelig pris. Få har nemlig klart å få til så mye i en tilnærmet vanlig landstedsbåt som disse.

Det er mange kjente trekk i Silver BRX Eagle og Shark. Det har blitt maskulint og røft med metallet og mange vil nok like det de ser. Foto: Tommy Egra

Det er mange kjente trekk i Silver BRX Eagle og Shark. Det har blitt maskulint og røft med metallet og mange vil nok like det de ser. Foto: Tommy Egra

Steinkald nyhet

I skyggen av at du kan pimpe familiebåten din til en fiskemaskin, er den virkelige store nyheten fra Silver steinkald og strippet for glassfiberinnredningen de er så kjente for. At valget falt på en 19 og en 21 foter var nok lurt. Predatorfiskere i hav og ferskvann er på jakt etter lette og drivstoffgjerrige båter de kan dra på langtur med – uten å kjøpe en av de perfekte amerikanske «kosebåtene» som vokser i antall.

LES OGSÅ: 5 båtnyheter som bør gi napp

Vedlikeholdsfrie båter med gode kjøreegenskaper i tøff sjø er sammen med noen absolutte minstekrav nødvendig for å få fiskegutta på kroken. Ingen har egentlig klart denne bragden – men nå tror jeg at Silver er i mål. Med BRX har de lyttet til fiskerne og faktisk laget det de har bedt om.

Drømmebåten?

Finnene er kjent for sine strømlinjeformede aluminiumsbåter. De var først ut med å krysse glassfiber og aluminium og båtene deres har alltid hatt tette bånd hos sportsfiskerne. Kanskje ikke så rart, da deres aller første båt fra 1990 det samme året vant en pris for «Beste båt til dorgefiske!»

I likhet med problematikken Gutta i Trang Fødsel portretterer så grundig om valget av ei «Drømmedame», er det for oss fiskegale slettes ikke noen enkel sak å finne en drømmebåt. Vi vil helst at den skal bli godkjent av både kona og kameratene. Med BRX er den kjente problemstillingen kanskje løst en gang for alle.

De store og fluffy familiesofaene som nesten alle andre alu-båter er utstyrt med, er bare i veien for arbeids- og fiskefolket. Med nedfellbare stoler, blir plassen utnyttet maksimalt. Enkelt design, med robust. Foto: Tommy Egra

De store og fluffy familiesofaene som nesten alle andre alu-båter er utstyrt med, er bare i veien for arbeids- og fiskefolket. Med nedfellbare stoler, blir plassen utnyttet maksimalt. Enkelt design, med robust. Foto: Tommy Egra

Minimalistiske trekk for vikinger

Det er minimalistiske trekk og enkle løsninger som gjør at finnene har fått det til. Det å ta opp kampen med Tracker, Lund og andre amerikanske superbåtene ville bare blitt jalla.

Derfor liker jeg at de har fokusert på det banale og enkle.

Kastedekk som kan demonteres er genialt. Du kan bestille en stol på dekk – men vi vikinger lar sjeldent baken vår masseres av disse. Derimot har navigatøren i oss fått stor sans for de GPS styrte baugmotorene Silver har tilrettelagt for i baugen. Selv førstegangsbrukere får båtkontroll vi tidligere trodde var forbehold store skip.

Kalesjen er enhver hav- og trollingfiskers beste venn i en «åpen båt». Foto: Tommy Egra

Kalesjen er enhver hav- og trollingfiskers beste venn i en «åpen båt». Foto: Tommy Egra

Fiskekum og kalesje

”Live well” fiskekum for oppbevaring av levende eller død fisk, med automatisk vannsirkulasjon og drenering, er noe storfiskerne setter pris på. En svært plastbalje til fisk tar unektelig mye plass, uansett hvor du setter den. Skal du i tillegg være ute i røffe forhold, er det deilig å kunne gjemme alt utstyr og fangst under dekk. I begge båtene vil du enkelt få gjemt unna normale mengder med fiskesaker.

Med kalesjen oppe og frontdøra mellom konsollene lukket, vil du og familien eller kompisene ha det riktig hyggelig - selv i dårlig vær. For dem som dorger mye, vil dette være et av de viktigste tilleggsvalg du huker av for i lista. Dessverre er ikke Targabøylen med muligheter for planerboard og en mengde stangholdere i listen over tilleggsutstyr. Foreløpig.

Kastedekket er stort og stabilt og gir en helt annen følelse for dem som vil fiske eller sole seg. For de som virkelig vil ha det komfortabelt, kan en fiskestol bestilles som ekstrautstyr. Foto: Tommy Egra

Kastedekket er stort og stabilt og gir en helt annen følelse for dem som vil fiske eller sole seg. For de som virkelig vil ha det komfortabelt, kan en fiskestol bestilles som ekstrautstyr. Foto: Tommy Egra

Ingen knuste kneskåler

Familiesofaen er borte. Endelig. Akkurat som Busters største konkurrent, XL Pro, er benken bak delt opp og kan felles ned ved behov. Dette gjør at havfiskerne eller de som dorger med stenger stående langt bak i båten, slipper å sitte på knærne eller «knuse kneskåla» i det harde metallet.

Fremtidens Silver?

Så gjenstår det å se hvordan markedet tar i mot den nye serien fra Silver. Blir dette en suksess vil de helt sikkert kommer med en mindre utgaver beregnet på ferskvann- og lett skjærgårdsfiske. Det er i hvert fall betryggende å se at båtbyggere på denne siden av kjølen også lager topp moderne fiskebåter – for vikinger.

LES OGSÅ: 5 båtnyheter som bør gi napp

 Kommentarer

SILVER EAGLE BRX

Length
640 cm
Width
225 cm
Weight
860 kg
Number of passengers
8
Engine
115 - 200 hp
Deadrise angle
20°
Transom height
630 mm
Self-draining
Yes
Hull
EN-AW 5754/5083
Seat boxes
EN-AW 5754/5083
Steering console
Glasfiber
Railings
Aluminium
Flotation
Polyurethane
Deck
EN-AW 5754/5083
Windshield
Glas
Fuel tank
Aluminium, 140 l
PRIS: Ikke satt

 

SILVER SHARK BRX

Length
610 cm
Width
217 cm
Weight
710 kg
Engine
80 - 115 hp
Deadrise angle
17,5°
Transom height
510 mm
Self-draining
Hull
EN-AW 5754/5083
Seat boxes
EN-AW 5754/5083
Steering console
Glasfiber
Railings
Aluminium
Flotation
Polyurethane
Deck
EN-AW 5754/5083
Windshield
Glas
Fuel tank
Aluminium, 130 l
Pris: Ikke satt

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen