Utrangerte båter

PARKERT: Det fins en mengde båter som er gjensatt på ulike steder rundt om i landet og som aldri vil komme på vannet igjen. Slike båter opptar verdifull plass og skaper irritasjon.
IDYLL: To båter mistet dreggfestet og havnet på grunn nær en badestrand. Båtene hadde en eier som fikk lagt dem i bøye.
VRAK: Slitne seilbåter har skapt irritasjon og diskusjon i Asker og Bærum i sommer.

Årsavgift for skroting av båter

Miljødirektoratet ønsker et båtregister og en årlig avgift for at siste eier må ta regningen for å bli kvitt båten.

Publisert Sist oppdatert

Miljødirektoratet har siden 2013 jobbet for å finne en løsning med å bli kvitt utrangerte båter. Nå har de publisert en rapport hvor det skisseres en løsning på problemet. Utfordringen er at båtvrak har en negativ verdi. Det er kostbart å få utrangerte båter resirkulert. Miljødirektoratet har sett på ulike måter å finansiere kostnaden med å bli kvitt gamle båter, og mener en årlig avgift for båter over 5,5 meter er veien å gå.

Gebyret kan bli i størrelsesorden 100 til 500 kroner per år, avhengig av hvor mange båter som kasseres og båtens størrelse.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER