Søk i arkivet

Problem med herreløse båter

Hvert år blir mellom 10.000-12.000 båter tatt ut av bruk. Mange steder blir forlatte båter liggende ved offentlige brygger.

–      Det haster å få på plass et bedre system for skroting, sier Tron Wigeland Nilsen daglige lede ved Oslofjordmuseet i Vollen til Budstikka.

Han mener problemene med utrangerte fritidsbåter bare blir større. Nilsen sier at det er på høy tid at en nasjonal ordning kommer på plass, à la opplegget i Sverige – hvor det er innført et system for gjenvinning av fritidsbåter.

Les også: 1500 båter må kasseres

Wigeland Nilsen forteller at Oslofjordmuseet har fått flere henvendelser om hjelp til fjerning av båter fra private eiendommer. – Folk vet ikke hva de skal gjøre med gamle båter, mener han. Båtliv har i flere artikler tidligere satt søkelys på denne saken.

 Les også: Innfør Vrakpant

I 2013 hadde regjeringen planer om å innføre returordning for fritidsbåter for å få ned tallet på forlatte vrak. Et slikt retursystem er ennå ikke på plass.  Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) forteller at Miljødirektoratet har fått i oppdrag å vurdere virkemidler for innsamling av kasserte fritidsbåter.

Utrangerte fritidsbåter

Miljødirektoratet utreder blant annet en ordning der produsentene må opprette og finansiere en innsamlingsordning.

–       Marin forsøpling tar vi svært alvorlig, og jeg ser frem til å få Miljødirektoratets vurdering, sier Helgesen til Budstikka, og legger til at forlatte og utrangerte fritidsbåter er et problem i enkelte områder.

Les også: Miljøproblem med båter

Prosjektet «Båtskroten» begynte for åtte år siden i Sverige. – Vi innså at det ikke var et fungerende system for gjenvinning av kasserte båter. I Sverige er det omtrent 900.000 fritidsbåter og rundt 100.000 av dem er klare for å bli vraket. I fjor tok vi imot 400 båter, sier Josefin Arrhénborg i «Båtskroten». Hun tror det blir behov for å ta imot flere båter i år.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen