Søk i arkivet

IKKE I NORGE: Svensk politi bruker Facebook mot båttyverier.
IKKE I NORGE: Svensk politi bruker Facebook mot båttyverier.

Svensk politiLøser båttyverier med Facebook

Svensk politi bruker Facebook i jakten på stjålne båter, og har fått nedgang i tyverier.

Facebook-siden Polisen Båtsamverkan Väst har over 9000 følgere og drives av politiet på den «norske delen» av svenskekysten. Dette er en Facebookside er medlemmer legger ut bilder av båter som er stjålet. I tillegg legges det ut funn med ukjent eier. Og Svensk politi legger fortløpende ut oversikter over de siste tyveriene av båter og båtmotorer.

Seinest i dag varsler politiet at 2016 trolig blir et rekordår for tyveri av bensintanker, og bare i går ble åtte tanker stjålet.

– Facebook har blitt en vellykket måte å nå ut med budskap på. Vi har etter hvert mange saker der tyvgods og eier er blitt gjenforent, alt fra små påhengere til en båt verdt 1,7 millioner kroner, sier politiinspektør Thomas Andersson i region Väst politidistrikt.  

Etterlyser tilsvarende i Norge

Utreder Jørn Jensen i If Skadeforsikring mener Facebook kan være en nyttig metode, og etterlyser noe tilsvarende i Norge.
– Det er nesten alltid noen som har sett eller vet noe når en båt eller båtmotor er stjålet. Sosiale medier kan være en effektiv kanal i jakten på stjålne båter. Blir informasjonen raskt tilgjengelig, øker muligheten for å hindre at tyvgodset finner veien ut av landet, sier Jørn Jensen i If i en pressemelding.  
Han mener at et tips på en side med 9000 følgere derfor fort  kaninnebære at minst 50 000 oppmerksomme øyne ser etter en stjålet båt, sier den erfarne If-utrederen.

Nedgang i tyverier

I mai starter båttyveriene for alvor i Norge. De første skjer allerede før båtene kommer på sjøen, fortelles det fra forsikringsselskapet.
– Forebyggende tiltak er fortsatt det viktigste en båteier gjør for å forhindre båttyverier. Sosiale medier er en god arena også for det arbeidet, som for eksempel å understreke igjen og igjen hvor viktig det er med tilsyn av båten, sier Jensen.
If gjentar også hvor viktig det er å merke båtens skrog og påhengsmotormotor, og å sikre motoren med lås og bolt. IF mener også at det er viktig at ha farkosten registrert i Småbåtregisteret.
Mens tyveriene av båtmotorer i Sverige har økt med 28 prosent hittil i år, har de i region Väst politidistrikt sunket.
– Der båteiere er aktive nabovakter, opphører også de fleste tyveriene. De ser etter hverandres båter, tipser hverandre om mistenkelig oppførsel, om folk som spaner og tar bilder, og om andre forhold som ikke kvalifiserer til politivarsling, sier Thomas Andersson.

Twitter i Norge

Norsk politi bruker Twitter som informasjonskanal om pågående hendelser. De fleste politidistriktene er også på Facebook, men foreløpig ikke som en kanal for å etterlyse båter.

– Det er lett å sette i gang en slik side, men det krever også tett oppfølging så ikke uskyldige henges ut. Informasjon om kriminelle forhold og personer skal til politiet, ikke offentliggjøres på Facebook, sier Jørn Jensen i If.

Båtfolk i hopetall går dugnadsvakter nattestid i båthavner. Større motorbåtklubber og marinaer har gjerne organisert vaktholdet gjennom vaktselskap.

– Vi oppfordrer også politiet til å inkludere den lokale båthavna i sine patruljeringsrunder, sier Jensen.   

 Kommentarer

IF sender også noen råd for å sikre båten

  1. Registrer båten i Småbåtregisteret. Securmark-merking av båt og motor sikrer at et registreringsnummer graveres inn flere steder på skrog og motor. UV-merking finnes også.
  2. Større påhengsmotorer må låses. Det finnes en rekke spesiallåser for formålet. Det er viktig at selve motorbraketten låses fast til akterstammen.
  3. Lås båten fast til brygga med en jernbeslått vaier og kraftig hengelås.
  4. Ha båten liggende i havn med kameraovervåking og vakthold der det er mulig.
  5. Kostbare båter bør ha GPS-basert sporingsutstyr som blant annhet kan støpes inn i skroget.

(Kilde: If Skadeforsikring)

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen