RENS: En skikkelig runde med kjøring i ferskvann hører med. Er det vannkran i båthavnen er det en god idé å kjøpe en tilkoblingsmuffe slik at motoren kan gjennomspyles etter hver tur.
GIROLJE: Bytte av girolje er fort gjort. Et viktig moment ved operasjonen å sjekke at oljen er fri for fukt eller metallpartikler.
IMPELLERHUS: Løsne de fire boltene og trekk plasthuset ut over drivakslingen.
LÅSEPINN: Giroverføringen på denne motoren er sikret med en låsepinn. Den fjernes med hammer og dor, men ikke bruk mye makt.
GREASE: Klem inn rimelig med frisk marin grease på alle smøreniplene.
PROPELL: Ta av propellen for rengjøring og smøring.
ALT PÅ PLASS: Slike sett finnes for mange maskiner. En lettvint måte å kjøpe deler på.
IMPELLER: Den gamle impelleren, her ennå montert i plasthuset, viser hvordan den nye skal settes inn med en vridende bevegelse.

Impellerbytte på Tohatsu

Også motorer uten mange timers gange kan brått kreve inngående stell. Det opplevde vi med en nesten ubrukt 30-hester.

For to sesonger siden ble en Tohatsu 30 kjøpt som erstatning for Askeladdens blårøykpumpende totakter. Motoren hadde kun kjørt noen få timer, men var for tung for selgerens minispeedbåt, og tilbragte deretter noen år i en garasje. Motoren er blitt jevnlig brukt i halvannet år, men under en fisketur på tampen av vinteren serverte den en temperaturalarm kort tid etter oppstart. Alarmen forsvant, men slikt bør sjekkes. Ifølge forhandler er det et problem med «overliggere» og motorer som har vært lagret lenge at impelleren svikter selv alt ellers ser normalt ut. Uansett skulle båten på land for vårpuss, motorservice og impellerbytte.

Populær motorfamilie

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER