Søk i arkivet

NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.
NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.

AMT 190 BR lansert på Vene BåtNy bowrider fra AMT

En flunkende ny bowrider tar trolig over etter AMT 185 BR.

VENE BÅT, HELSINGFORS (BÅTLIV): Det er ikke første gang vi ser det, at en båt bare så vidt rekker sin første båtmesse. AMT 190 BR premierevises i disse dager på Vene Båt i Helsingfors. Fra før av har AMT en annen bowrider som er nesten samme størrelse. Båtliv hadde AMT 185 BR til en langtest sommeren 2010. Dette er en båt som egner seg med motor fra 80 til 115 hestekrefter. Vi testet den med 90 hestekrefter, som var en passende motorisering til denne. AMT 190 BR tilbys med tilsvarende motorisering, og leveres med Honda på hekken. Vi spør produsenten om AMT 190 BR nå skal ta over for 185 BR, og vi får opplyst at det kommer an på markedet.

LES TESTEN: AMT 185 BR

Dyrere

Prismessig er den litt større og splitter nye modellen noe dyrere. Mens AMT 185 BR koster 26.800 euro med 80 hestekrefter, koster AMT 190 BR med tilsvarende motor 30.990 euro, noe som med dagens eurokurs tilsvarer om lag 40.000 kroner mer. Selv om båten premierevises i begynnelsen av februar er nok dette en båt vi kommer til å se mye av i Norge før til sesongen 2017. De første båtene kan ventes til Norge i september, og vi kan trolig se den på Båter i Sjøen i september i år.

Fenderplass

Ved første øyekast ser man at AMT har med moderne løsninger og også bedre plassutnyttelse. Mens AMT 185 BR har to stoler, har 190 BR en førerstol og en benk som med ryggstøtten også kan vende akterover til sittegruppe eller som solseng med tilhørende putesett. En velkommen løsning er også at 190 BR har fått plass til fire fendere der forgjengeren hadde en liten stueplass som kunne holde til litt tauverk.
PÅ 190 BR er bensinfyllingen fått sin plass innenfor en låsbar luke på styrbord side. Her har produsenten lagt vekt på at bensinpåfyllingen er samme side som redningsleideren, med tanke på at det skal være lettere å fylle når båten står på båthenger.

Todelt kalesje

Motorbrønnen har også fått mer plass, og man kan lettere bevege seg rundt motoren, uavhengig av om kalesjen er oppe.
Kalesjebrønnen har god plass, og kalesjen kan settes opp så den dekker bare førerområdet eller hele båten. Putene har fått trekk som ikke er så vanntette som vi ser på mange andre båter. Hensikten er at de raskt skal tørke og ikke står lenge fuktig med konsekvensene det gjerne gir.
Nykomlingen har bra med stueplass, både under dekk med 175 centimeter lengde, samt under akterdekk og under passasjerbenken på babord side. På fordekket er det bpde god høyde og lett å komme seg til og fra båten via baugen.

 Kommentarer

Spesifikasjoner for AMT 190 BR (185 BR i parantes)

Lengde: 5,6 m (5,50)
Bredde: 2,25 m (2,24)
Vekt: 700 kg (680)
V-bunn: 20 grader (20)
Maks motor: 115 hk (115)
Pris m 80 hk: 30.990 euro (26.800)

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen