Søk i arkivet

Boarncruiser Elegance 1200Tulipanbåt i stål

VIDEO: Bli med om bord i Boarncruiser Elegance 1200 som vant i deplasement-klassen i European Powerboat of the Year 2016.

Deplasement er en klasse som er mer interessant for områder med mange kanalbåter, men det betyr ikke at det er usannsynlige båter i norske farvann. Årets vinner ble Boarncruiser Elegance 1200. Juryens begrunnelse er at dette er en båt med moderne linjer og innovative ideer. Stålbåter har hatt en tendens til å være litt gammeldagse, men her har verftet utviklet en moderne stålbåt tiltenkt familiebruk. Den skal også være robust. Båtverftet argumenterer for stål med at i motsetning til aluminium er dette et materiale som kan fikses hvor som helst om det oppstår en skade. I tillegg er det billigere å utvikle.
Dette er ingen båt for deg som vil fort fram. Med en motor på 150 hestekrefter er cruisingfarten sju knop. Skulle det likevel begynne å haste kan den presses opp til ni knop.
Når man kommer inn i båten kommer man rett inn i kokkens hjerterom, byssa som er godt utstyrt og bra med skap. Lenger foran er sofabenken med et stort bord, og førerplassen på babord side. Store vindusflater slipper inn bra med lys, og lyst interiør gir en god romfølelse. Nedunder er det en forlugar og en midtkabin som deler på et bad.
Fra salongen til akterdekket er det mulig å ha de o dørene helt åpne, noe som gir et godt totalinntrykk. På akterdekket er en L-formet sofabenk, et stort bord og mulighet for å sette flere stoler rundt.
Dollbordet fram til fordekket har fin bredde, og høye rekker gir trygg ferdsel rundt på båten. Fordekket er ikke spesielt godt utnyttet, men bør gi gode muligheter for de som måtte ønske å legge til rette for solseng.

VANT: Boarncruiser Elegance 1200 vant i klassen for deplasementbåter.

VANT: Boarncruiser Elegance 1200 vant i klassen for deplasementbåter.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen