Søk i arkivet

Fra 0 til 400 km/t på 4 sekunderØnskes velkomment til Tønsberg

Videoen av en drag boat i rå akselerasjon spres nå på sosiale medier. Nå vurderes båten til Tønsberg Boatshow i mai.

I 2014 og 2015 var Class One-båt i kanalen i Tønsberg, der det normalt er fem-knopsgrense. Nå vurderes det enda mer fart i kanalen i Tønsberg.

–  Da er drag race med båt et av alternativene vi vurderer, sier Frode Sundsdal som er primus motor og inititativtaker for Tønsberg Boatshow. Han forteller at toppfarten til en drag boat under optimale forhold er i overkant av 400 kilometer i timen.

Plass? Joda!

Frode Sundsdal er initiativtaker både for Tønsberg Boatshow og Tønsberg Båtrace, som arrangeres i henholdsvis mai og august. Alternativt om alt ikke klaffer for å få de fartsfylte båtene til Tønsberg Boatshow ser Sundsdal muligheten for å ta det i august i stedet, som en del av åpningsshowet for Tønsberg Båtrace.
– Det er blitt nevnt at kanalen kanskje ikke er bred nok. Er den det?
– Den er det.  De sa en gang at det ikke var plass til Class 1 båt der også. Det var det jo, sier Sundsdal.

Stenger gangbrua

Da Class 1 med Christian Zaborowski kjørte gjennom kanalen med båten i år og i fjor var det tett med folk på gangbrua over kanalen. Mengden tok gladelig tok i mot noe av spruten.
– Men i dette tilfellet blir det nok uaktuelt å ha folk på kanalbrua, sier Sundsdal.
Tønsberg Boatshow hadde mer enn 30.000 besøkende i løpet av showet i mai i år. Dette er svært høye tall sammenlignet med andre båtmesser.
– Kan vi gjenta den suksessen er vi mer enn happy, sier Sundsdal. Men byen har plass til flere besøkende. Da Tønsberg Båtrace ble arrangert var det mer enn 50.000 besøkende.

Drag boat er båtenes var på drag racing. På 304 meter (1000 fot)kommer båtene opp i 400 kilometer i timen (215 knop). Filmen som vises er fra Lucas Oil Speedway som Sundsdal ønsker å invitere til Tønsberg. Mer info om drag boat racing.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen