PÅ SKJÆR: Redningsskøyta «Bill» kjørte på grunn utenfor Mandal.

Redningsskøyte kjørte på skjær - Totalhavarerte

Normalt er det Redningsselskapet som tar bilder av havarister. Her har en av redningsskøytene selv havarert.

Publisert Sist oppdatert

Redningsskøyta «Bill» skal ha fått store skader etter å ha kjørt på land utenfor Mandal onsdag kveld. Ifølge Fædrelandsvennen skal båten ha holdt høy fart før grunnstøtningen, og den skal ha fått store skader på begge sider.

Det var onsdag kveld klokken 19:44 at politiet fikk melding om at redningsskøyta hadde gått på grunn ved Rottesteinen vest for Mandal.

24 knop

Hovedsentralen sendte RS «Ægir» for å bistå havaristen. Ambulanse ble også sendt til Sjøbovik, da det også var meldt om mindre personskade. Det skal ha vært to personer om bord.

En sjekk på Marinetraffic viser båtens posisjon og noe historikk viser at skøyta holdt 23,8 knop like før grunnstøtningen. Kartet viser da at den da var om lag 140 meter fra land, med kurs vestover mot Rottesteinen. Makshastigheten til «Bill» er 40 knop. Båten er i Bergesen-klassen, er nesten 14 meter lang og er bygget i karbonsandwich.

AIS: Fart og posisjon like før ulykken.

Var under test

Kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet forteller til Båtliv at RS «Bill» var på testkjøring etter at skøyta har vært på verksted.

– Testkjøring er fast prosedyre etter at båten har vært på verksted. Skøyta tester da under forskjellige forhold, sier Pedersen.

Han har foreløpig ikke informasjon om hvor stor fart båten hadde før den havarerte.

– Det viktigste nå har vært å ta vare på mannskapet. Bestmann som ble lettere skadet ble tatt hånd om av ambulanse og lege. Skipperen ble ikke skadet. Båten kan vi erstatte, men ikke menneskene, så ut fra forholdene er jeg glad det gikk så bra. Det har jo vært et kraftig sammenstøt. Bildene viser at båten er sterkt bygd, og fenderlisten har tatt av veldig, sier Pedersen.

– Har dere tatt bilder av havaristen?

– Vi har ikke tatt bilde i natt. Vi fikk flere enn nok bilder av pressen som var raskt på stedet, sier Pedersen.

På lekter

I stedet for å slepe fikk ble det tatt i bruk en lekter i natt. Den har løftet opp skøyta fra skjæret og kjørt den til Mandal. Akkurat nå ankommer en fartøysinnspektør til Mandal for å gå gjennom båten.

Pedersen forteller at andre skøyter i nærområdet har fått utvidet operasjonsområdene for å opprettholde beredskapen. Det vil si at RS «Ægir» i Farsund, RS «Kristian Gerhard Jebsen» i Egersund og RS «Rasmussen» i Kristiansand har fått utvidet sine områder.

– Med det skal vi opprettholde beredskapen, sier Pedersen.