Leie eller eie?
LEIER: Daglig leder Martin Koren i Maritim utleie og båtleier Bjørge Henriksen.

Smaken på leiebåt

Bjørge Henriksen ville teste ut båtlivet med familien før han kjøpte båt, og endte opp med å leie båt hver sommer. En 30-foter koster 15 000-20 000 kroner å leie i høysesong.

Publisert Sist oppdatert

Å leie båt for en kort periode er en praktisk måte å nyte båtgleden på når man ønsker det, men samtidig slippe unna vedlikeholdsutgifter, båtplass, forsikringsutgifter og dårlig samvittighet for ikke å bruke båten nok. I tillegg er det en utmerket måte å «syreteste» familiens interesse for båtlivet på, før man går til anskaffelse av egen båt.

Man kan leie båt i mer enn én måned hver sommer for den prisen man betaler for å eie båt, viser våre beregninger. For en båt til en halv million kroner beløper kostnadene seg til ca 100 000 kroner i året, når verditap og kapitalkostnad regnes med. Det tilsvarer over fem ukers leie. (Se regnestykket under).

Bjørge Henriksen fra Oslo er blant dem som har valgt å leie båt i stedet for å kjøpe selv. Tobarnsfaren leide en Nidelv 300 sport og tok med familien på to ukers båtferie langs Skagerrakkysten i 2012. Senere leide han den samme båten for en firmatur med kolleger. Erfaringene ga mersmak til å fortsette å leie båt, og til å ta kystskippereksamen for å kunne leie større båter. Men båtferien ga også verdifull kunnskap med tanke på eventuelt fremtidig båtkjøp.

Etter å ha søkt opp en del leiebåter i størrelsen 30 fot + på finn.no, oppdaget Henriksen at mange av de såkalte «båt til leie»-annonsene i realiteten var båter som eierne ønsket å selge, ikke leie ut.

Mens han søkte videre kom han over utleiefirmaet Maritim Utleie på Nesbru. Her fant han en Nidelv 300 Sport, som var midt i blinken som bobåt for familien på fire.

Bli kjent med båten

– Å leie via et profesjonelt mellomledd med ordentlig kontrakt gir dessuten ekstra trygghet, mener Henriksen, som gjerne betaler det lille ekstra for å få vissheten om at båten er sjekket og i

god stand. Å få med en representant fra

utleiefirmaet på prøvetur for å sjekke styrken på propell, thruster og at annet utstyr fungerer som det skal, er en betryggende start på ferien.

– Selv om jeg er en erfaren båtkjører, vil jeg som skipper på ukjent båt gjerne ha en tur sammen med en som kjenner båten, før jeg tar familien med ut på åpent hav, understreker han, og fortsetter.

– Å oppdage at man er utaskjærs og ikke kjenner alle båtens funksjoner, kan fort føre til usikkerhet og i verste fall redsel om bord. Særlig hvis dette skjer i litt ruskevær, som jo ikke er helt uvanlig.

Ettersom familien hadde tilgang til båtplass, ble båten leid for tre uker, med base hjemme den første uken.

– Dermed fikk alle god tid til å prøve båten og bli trygge på den, før familien la ut på to ukers ferietur.

– Må være en familiesak

Henriksen er godt båtvant, og har tidligere hatt en skjærgårdsjeep på 15 fot.

Etter å ha hatt noen sykler som ikke ble brukt slik de var planlagt, har han ikke villet investere i en større båt uten å vite at hele familien trives med denne ferieformen.

– Barna er båtvante, og familien er glad i campinglivet og i sjøen generelt. Men vi hadde aldri vært på båtferie. Sånn sett var det å leie båt over en lengre periode en fin måte prøve ut om denne ferieformen fungerte for hele familien, forteller Bjørge.

Familien hadde en fin tur, men fikk i løpet av de to ukene avklart at det ikke var stemning for å kjøpe båt, ler Bjørge.

– Det er når man gir ordre om å sette ut fendere og gjøre i stand til tillegging at man virkelig ser hvor sterkt engasjementet for båtlivet er. Hos oss var det fifty-fifty. Det holdt med to uker, og vi innså alle at et båtkjøp ville blitt mitt prosjekt alene ut over solskinnsturene midt på sommeren.

– Hehe, jeg har hatt noen tilfeller med kamerater som har lurt på om jeg ikke ville kjøpe båten deres etter kort tid, fordi den ikke ble noen familiesuksess da «hverdagene» som båteier meldte seg, understreker tobarnsfaren.

– Vil man kun ha ferie og soldager, så er det mye billigere og mer bekymringsløst å leie båt akkurat for den tiden man trenger det, fastslår Henriksen, som er fast bestemt på å leie igjen.

Men da også med en jolle på slep.

Økende interesse for leiebåter

Martin Koren i Maritim Utleie har siden 2004 formidlet utleie av båter i størrelsen 20-50 fot. Utleiebåtene er private båter som leies ut når eier ikke selv bruker dem. Blant de mest etterspurte størrelsene er båter på rundt 30 fot og over 40 fot, ettersom dette er båter hvor én eller flere familier kan bo om bord. For en liten familie er ofte 30 fot nok, ettersom de fleste båter i denne størrelsen har soveplass til fire-fem personer. Skjærgårdsjeep og typiske daycruisere fra 20-25 fot er også populære båter til dagsturer.

På bakgrunn av økende interesse for leiebåter planlegger firmaet å utvide virksomheten, og dermed kunne tilby adskillig flere båter enn i dag.

– I dag gjøres mye av den operative delen av utleiejobben i området rundt Oslo og Oslo vest, ettersom det kreves at man fysisk er til stede. På relativt kort sikt er planen å opprette flere utleiebaser i andre deler av landet, og det nye her er at også båteiere kan velge å delta aktivt i administrasjonen og enkel utleie eller «sette det bort«, forteller Koren.

I planene står også utleie av et bredere utvalg farkoster, som kajakk, surfebrett, robåter, kano og kite.

– På denne måten kan vi få utnyttet mer av eksisterende kapasitet og sørge for at enda flere får gleden av å bruke sjøen, uten nødvendigvis å eie sin egen båt eller farkost.

Primært er det folk med båterfaring som kommer til Maritim Utleie for å leie. Kundene består av både tidligere båteiere som har solgt sin egen båt, men også av folk som har vokst opp med båt men ikke hatt båt som voksen.

– Mange leier ut båten sin via finn.no? Hvorfor bør man bruke et mellomledd som Maritim Utleie?

– Mange kunder ønsker en profesjonell partner å forholde seg til i leieprosessen. Hvis noe skulle skje med båten på kort varsel, er det dessuten enklere å få tak i en ny båt, ettersom utleiefirmaet har flere båter i bakhånd. Leier du direkte, har utleier ofte kun den ene båten til disposisjon, og skulle den gå i stykker eller av annen grunn ikke leveres, er det dermed en risiko for at det ikke finnes noen backup-båt, forteller Martin Koren

Ved å bruke utleiefirma slipper du som båteier å sjekke leietakers kompetanse og ferdigheter, ettersom dette og annet administrativt arbeid gjøres av mellomleddet.

Eiers og leiers ansvar

Kravene som stilles til kundene, følger Båtførerprøve-reglene i Norge. Personer født etter 01.01.1980 må dermed legge frem båtførerbevis for å leie båt hos Maritim Utleie.

– Vi har dessuten satt en nedre aldersgrense på 25 år. Ved helt spesiell dokumentert kompetanse kan vi gi dispensasjon fra dette, men det skjer unntaksvis, understreker Koren.

Båteieren har på sin side ansvaret for at forsikringen er i orden for utleie, at båten er i god stand, og at den er CE-godkjent. I tillegg bør den ha en basisutrustning, slik at sikkerheten blir best mulig ivaretatt.

– Vi jobber for tiden med å få til en standardpakke i samarbeid med forsikringsselskap, som vil gjøre leieprosessen enda enklere for alle parter, sier Koren.

Priseksempler

 

LEIE: MARITIM UTLEIE 

30 FOT FAMILIEBÅT 

Høysesong: kr 15 000-20 000 per uke 

Lavsesong: kr 8 000-10 000 per helg 

Vanlige leietid er en eller to uker, og da gis det ti prosent rabatt på uke nummer to. Ved leie i lengre perioder avtales ofte gode rabatter. 

 

EIE BÅT: 

SCAND BALTIC 29, VERDI CA KR 500 000 

Båtplass sommer kr. 11 000 

Vedlikehold ca kr. 10 000 

Vinteropplag ca kr. 7000 

Forsikring ca kr. 7000 

Totalt FØR bruk: ca 35 000 

(eks. kapitalkostnader).

- Trygt å kjenne båten

Scand Baltic-eiere Vidar Sørensen og Line Widerøe har regnet ut at båtholdet koster ca. 35 000 kroner i året. I tillegg kommer kapitalkostnader og verdiforringelse, som utgjør ca 75 000 kroner i året for en båt til verdi av en halv million kroner, forutsatt fem prosent rente på hele beløpet og ca ti prosent verditap.

Direkte utgifter inkluderer båtplass kr 11 000, vedlikehold kr 10 000, vinteropplag kr 7000 og forsikring kr 7000.

– Og dette før vi i det hele tatt har vridd om nøkkelen, understreker Sørensen.

På plussiden trekker Scand-eieren frem at familien har båten i hvert fall ti helger på tur i tillegg til ferieuker. Det å kjenne båten godt og føle seg trygg på bruken er også en viktig faktor, samt tanken på å kunne glede seg til ny båtsesong gjennom høsten og vinteren.