Vårmesse i Bergen.
SPENNENDE FINNE: Blant båtene som vakte mye interesse på messen i Bergen var en helt ny Nord Star 24-versjon med påhengsmotor. Båtliv har prøvekjørt modellen, rapporten kommer i neste nummer.

Vårmesse i Bergen: Delte inntrykk etter «Dra til sjøs»

Været var strålende, båtutvalget godt, og publikumsoppslut-ningen brukbar på årets Dra til sjøs. Likevel vurderer messe-arrangøren helt nye grep for å revitalisere den tradisjonelle Bergens-messen.

Publisert Sist oppdatert

Messen på Marineholmen i slutten av april mønstret over 100 båter, og trakk totalt noe under 5000 betalende gjester. Det er en liten nedgang fra i fjor, men daglig leder Ivar Nygaard i messearrangørselskapet Arenum er likevel ikke misfornøyd:

– Mitt hovedinntrykk er at mange av dem som kom, ble svært lenge på messen, og flere utstillere melder om godt salg. Men det er klart vi spør oss selv om hvorfor ikke enda flere dukket opp. I år var det jo fantastisk vær og i tillegg et langt bedre utvalg seilbåter, mens det i fjor snødde under Dra til sjøs. Dessuten var pressedekningen før og under messen meget god.

Ivar Nygaard konkluderer dermed forsiktig med at besøkstallet nå kanskje ligger på det nivået arrangørene faktisk kan forvente for tradisjonelle, flytende messer:

– Trolig ville besøkstallet vært høyere på en innendørsmesse, men stands i messehaller er samtidig mye dyrere for utstillerne.

Mer sirkus i 2015

De fleste, men slett ikke alle utstillerne Båtliv snakket med på messen, var brukbart fornøyde med besøkstallet, i likhet med Nygaard. Men flere utstillere pekte også på at de tradisjonelle båtmessene uvegerlig svekkes i takt med at Internett er blitt grundig etablert som verdens største, interaktive båtutstilling.

Ivar Nygaard er ikke uenig i denne analysen:

– Til neste år har vi derfor bestemt oss for å lage en messe med mer «sirkuspreg», med flere underholdningsinnslag, bluespub med servering, kanskje muligheter for å prøve dykking i tank og andre innslag som kan trekke yngre mennesker og barnefamilier. Dagens Dra til sjøs reflekterer nok den «forgubbingen» som preger nybåtmarkedet generelt, innrømmer han.

I tillegg håper Nygaard at handelsbodene kan bli flere og gjerne lokke med friskere messetilbud. Han tror også det er verd å legge merke til den gode responsen fra utstillerne som markedsførte ulike reisemål.

Derimot er planene for den nesten like tradisjonelle høstmessen i Bergen mer usikre. I motsetning til det som skjer i Oslo-området, der messene blir flere, ønsker bransjen på Vestlandet å konsentrere ressursene:

– Det kan nok bli en høstmesse på Marineholmen, men den blir trolig kun «flytende». Av kostnadsgrunner vi vil neppe invitere til høstmesse med store telthaller i år, sier Ivar Nygaard.