LITE INFORMASJON: Båtliv gikk om bord ved Akershuskaia. «Vi skal til Fredrikstad via Oscarsborg, mer kan jeg ikke si», var alt vi fikk vite.
VERDENS RASKESTE: De norskproduserte kystkorvettene i Skjold-klassen er verdens raskeste militære fartøy. Toppfarten er 60 knop (Foto: Forsvaret)
TIL RORS: Løytnant Sindre Røsland (nærmest) og Kapteinløytnant Trond Seim Sivertsen (med kikkert) på vei inn i mot Kjøkøysundet.
MASKINMESTER: Orlogskaptein Tor Loddengaard holder kontroll på 17 000 hester med gassturbin og viftemotorer nede i kontrollrommet.
LITE UTSIKT: Lyst og trivelig under dekk til tross for total mangel på naturlig lys.
VIL BIDRA: – I tillegg til de militære oppgavene, er det veldig viktig for oss å kunne bidra i det sivile samfunn med søk og redningsoperasjoner, sier skipssjef Johan Reinboth.
KLINISK: Motorrommet er rent som en operasjonssal. De to gassturbinmotorene driver hver sin vannjet.
LITE SYNLIG: Den spesielle formen er med på å gjøre KNM Steil mindre synlig på radar. Installasjonen nedenfor vinduet er «Multi ammunition softkill»-systemet som skal avlede innkommende missiler.
KNM Steil
AKERSHUS KAIEN

På hemmelig oppdrag med verdens raskeste marinefartøy

«Nei, nei. Dette er ikke smalt. Hold litt nærmere jernstaken enn land, så går det fint.» Loggen viser 45 knop når jeg overtar roret på vei ut Oslofjorden. Sundet mellom Gullholmen og Jeløya er 250 meter, og nesten halvparten er grunt vann.

Publisert Sist oppdatert

Kapteinløytnant Trond Seim Sivertsen er nestkommanderende (NK) på KNM «Steil». Det er han som sitter ved siden av meg og navigerer. Jeg har fått låne førerstolen på vei ut Oslofjorden. Det er ikke noe ratt på denne båten, bare en liten joystick, som på et dataspill. Jeg må ta i litt for at båten skal reagere. Følelsen av å styre en koloss på nesten 50 meters lengde og 300 tonns tyngde er surrealistisk.

Båten reagerer, og jeg legger kursen som Sivertsen befaler. Vi øver på skjerpet navigasjon i skjul av terrenget. Midt i sundet foran oss ligger en skjærgårdsjeep. Sivertsen blåser i fløyta idet vi passerer jernstaken. Ingen reaksjon. Kanskje han ville kappkjøre? Han ser overrasket ut idet han oppdager oss. Farten er nå nede i 30 knop, og det kjennes som om vi ligger stille. Man blir lett fartsblind i denne båten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER