FORNØYD: Daglig leder Jarle Vikingstad i Smart Marine.
HATT ØKNING: Administrerende direktør Tor Hjelle i Brunswick.

Båtfolket velger utenbordsmotor

Båtimporten viser en ørliten vekst i 2014. Trenden er at stadig flere velger utenbordsmotor når de kjøper båt.

Publisert Sist oppdatert

Folk har begynt å kjøpe båter igjen, og mange av aktørene i båtbransjen er svært fornøyde med 2014, selv om det ikke ble noe jubelår for båtbransjen generelt. Ved utgangen av oktober kan bransjen notere seg for en liten vekst fra 2013, viser importtallene fra Statistisk Sentralbyrå.

Den samlede importen av motorbåter var på 907 millioner kroner i årets ti første måneder, sammenlignet med 887 millioner kroner i samme periode i fjor. Men det er verdt å merke seg at mye av veksten har funnet sted etter sommeren. En god sommer og bortfall av HK-avgiften har åpenbart satt fart i salget.

– Vi har økt omsetningen av båter med ca 12 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2014. Salgsøkningen for Suzuki påhengsmotorer er noe høyere, sannsynligvis grunnet økt etterspørsel etter utskiftingsmotorer, sier salgs- og markedsdirektør Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande AS, som forhandler Beneteau, Askeladden, Capelli og flere andre merker med Suzuki på hekken. Daycruisere og skjærgårdsjeeper har vært bra i det fine sommerværet, mens lukkede båter har solgt bedre når det har vært vått, opplyser Jørgensen.

Mercury-forhandler Brunswick Marine har hatt en enda sterkere vekst. – Vi har hatt en økning i båtsalget ut fra forhandlerene på ca 20 prosent. Den gjennomsnittlige økningen i salget av løse motorer er enda større, sier administrerende direktør Tor Hjelle. Også han opplever fullt trykk i markedet for daycruisere og skjærgårdsjeeper.

Sommerværet

– Vi har hatt en stor fremgang i salget av åpne båter (skjærgårdsjeeper). Vi tror dette både skyldes det gode sommerværet. Samtidig ser vi klare tendenser til at salget av denne typen båter er på i vekst, sier Pål Bustad i Frydenbø Marine, som selger Nordkapp, Sting, Anytec og en rekke andre modeller med Evinrude-motorer.

Og statistikken viser at det er forhandlere utenbordsmotorer som har grunn til å feire i år. For glassfiberbåter over 5,5 meter med utenbordsmotor gikk importen opp med hele 28 prosent, fra 260 millioner kroner i årets første ti måneder i fjor til 333 millioner kroner i år.

Mange opplevde en bråstopp i salget i mai og juni, da det var kjent at HK-avgiften ville forsvinne i juli. Men fra juli og utover har salget vært veldig bra for mange. I perioden fra september 2013 til september 2014 er salget av utenbordsmotorer i Norge opp med 22 prosent, ifølge ICOMIA (den internasjonale organisasjonen for båtbransjen).

– Båtsalget denne høsten har vært betydelig bedre enn høsten 2013.

FLERE DAYCRUISERE: Administrerende direktør Henrik Thaulow i Yamaha Motor Scandinavia.

Dette gjelder både Oslo og Bergen, sier Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen, som opplever et løft for alle modeller. Navnebror Knut Haneborg i Fritid Senteret, som selger Ocean Master og Jeanneau , sier at båtsalget hans er opp ti prosent i år, og det er særlig markedet for daycruisere og skjærgårdsjeeper som har våknet.

Småbåter

Gasellebedriften Smart Marine på Vestlandet har også utenbordsmodellene fra Jeanneau i sitt sortiment, i tillegg til Arronet, Nordkapp og Sting.

– Vi er veldig fornøyde med 2014 sesongen så lang med en økning på 15 prosent så får vi se om desember holder samme takt, sier daglig leder Jarle Vikingstad.

Samtidig stoppet importen av mindre båter litt opp på vårparten i fjor. Muligens kan dette henge sammen med kunngjøringen av at HK-avgiften ble fjernet fra juli. I alle fall ligger salget av småbåter over fjoråret fra og med august i år. Totalen er imidlertid ned med 14 prosent fra 85 millioner i fjor til 73 millioner kroner i år.

– I mai og juni var salget en katastrofe for norsk båtbransje. Salget ble i stor grad reddet av det fantastiske sommerværet, sier Bustad. Også Smart Marine og Knut Haneborg opplevde dårlig salg på forsommeren.

– Endring HK avgift gjorde at mye stoppet i seks-syv uker, før eksplosjon i juli, sier Haneborg.

– Vi kan konstatere en betydelig økning i salg av landstedsbåter. Det er spesielt daycruisere som utgjør økningen for oss. Introduksjonen av Finnmaster T-8 har vært en umiddelbar suksess. I tillegg ser vi at vi igjen selger fem til seks meters åpne glassfiberbåter. Bortgangen av HK avgiften er selvfølgelig positiv, sier Henrik Thaulow i Yamaha Motor Scandinavia.

Bobåter

For motorbåter med innenbordsmotor fortsatte nedturen i 2014. Importverdien i perioden sank fra 454 millioner kroner i 2013 til 401 millioner kroner i år. Dette er en nedgang på nær 12 prosent. Utviklingen bekreftes langt på vei av salgs og markedsdirektør Thomas Ekholt Aalrud i Marex, som har hatt et salg i år på linje med fjoråret, men han er forsiktig optimist med tanke neste år.

Dermed forsterkes trenden vi har sett over flere år med at markedet for båter med utenbordsmotor vokser, mens det går tregere med salget av båter med innenbordsmotor. Og i år er det særlig de større båtene av type daycruiser som har fått farten opp.

Vi ser også en vridning i markedet når det gjelder byggematerialer. Mens glassfiber har vært nærmest enerådende byggemateriale i flere tiår, vokser nå markedet for aluminiumsbåter. Verdien av motorbåter som ikke er bygget av glassfiber, og dette dreier seg da stort sett om aluminiumsbåter, utgjør i år 100 millioner kroner, altså over ti prosent av totalimporten av motorbåter.

FLERE DAYCRUISERE: Administrerende direktør Henrik Thaulow i Yamaha Motor Scandinavia.