NYHETER: Produktutvikling driver markedet.
TENDER: Windy satser på yachtmarkedet.

Ser lyst på 2015

Mange i båtbransjen forventer at båtsalget tar seg opp 2015 og flere lanserer nye modeller. Usikkerheten er norsk økonomi.

Publisert Sist oppdatert

En god sommer og bortfall av hk-avgiften i juli 2014 har fått optimismen tilbake i båtbransjen. Mange av aktørene Båtliv har snakket med, varsler om nye modeller og har stor tro på økt salg.

– Vi tror markedet skal ytterligere opp til neste år. En av årsakene til det er den fantastiske sommeren vi hadde i store deler av landet. Vi kommer til å videreutvikle vårt båtprogram med DC båter i størrelsen syv til åtte meter, sier Henrik Thaulow i Yamaha Motor Scandinavia.

– Vi er meget positive til neste års salgsutvikling. Lagersituasjonen hos forhandlerne er sunnere enn på samme tid i fjor. Både forhandlerene og vi budsjetterer med en god økning neste år, sier sier administrerende direktør Tor Hjelle i Brunswick Marine.

– Vi har en friskere båtbransje etter årets sesong. De fleste forhandlere har få båter på lager, og kan tilby nye modeller. Dette er bra for alle, også forbrukerne, sier Pål Bustad i Frydenbø Marine.

– Salgs- og markedsdirektør Stein Harald Jørgensen hos Suzuki-importør Erling Sande AS er usikker. Godværet i 2014 teller positivt, men mørke skyer over norsk økonomi kan trekke ned. Erling Sande kommer med en rekke nye Askeladden-modeller i løpet av vinteren.

Nye kunder

Bustad forventer en positiv utvikling i 2015 for daycruisere, skjærgårdsjeeper og RIB-er, som Frydenbø Marine forhandler.

– Det er ingen tvil om at hk-avgiftens fall vil bidra til en fornying av båt- og motorparken i årene som kommer. Vi tror og håper at bortfallet vil stimulere til rekruttering av nye båteiere, sier Bustad.

– Frydenbø Marine representerer en rekke båtmerker som alle vil komme med nyheter til kommende sesong. 2015 sesongens største nyhet er utvilsomt helt nye Evinrude E-Tec G2-serie, som vil bli introdusert på Sjøen for Alle i mars, sier Bustad.

Nyheter

Bustad får følge av Jarle Vikingstad i Smart Marine og Knut Haneborg i Fritids Senteret, som forhandler båter i samme segment. Windy-sjef Knut-Heiberg i Windy og salgs- og markedsdirektør Thomas Ekholt Aalrud i Marex ser lyst på markedet også for større motorbåter i 2015.

– Vi venter oss en fin økning også 2015, og kommer med mange spennende nyheter. På merket Arronet har vi allerede kontrakter på 30 prosent av båtene vi kan selge i 2015 sesongen. På Evinrude G2 har vi mange bestillinger allerede, sier Vikingstad.

– Vi føler at det går riktig vei igjen, og kommer med en ny daycruiser og en ny walk around i 2015. Vi lanserer også en serie snekker i størrelsen 18-23 fot, sier Hanebord.

Windy-sjef Knut Heiberg-Andersen forventer en betydelig bedring i båtsalget neste år, og satser på nyutvikling.

– Vi kommer med en ny versjon av Windy 39 Camira slik vi hadde på Windy 35 Khamsin og andre modeller fra oss.

Vi kommer med ny Draco 21 RS til Sjøen for Alle og vi jobber med utviklingen av ny Windy SR 42 Blackbird (2 x IPS 600).

Windy satser sterkt og bevisst på WindyYacht Projects, og denne avdelingen vil få en kraftig omsetningsøkning i 2015 som følge av inngåtte kontrakter og utsiktene videre, sier Heiberg-Andersen.

– Vi har tro på at markedet vil ta seg litt opp på nyåret i 2015. Vi vil fortsatt satse på båter i størrelsen 30 til 37 fot, og lanserer en ny modell på Boot i Düsseldorf i januar, sier Aalrud.

Trygghet

Alle mener likevel at bransjen har en jobb å gjøre med å få folk til å velge båtlivet i årene som kommer.

– Vi må fokusere på de positive tingene rundt båtlivet, rekruttere den nye generasjonen inn i båtlivet, sier Aalrud.

– Mange ting kan gjøres, men det krever ressurser. For eksempel å utvikle nettsider med fortellinger om båtglede og opplevelser, sier Jørgensen.

– Båtlivet må mer frem i media, og bransjeforeningen må sørge for mer oppmerksomhet rundt de store båtutstillingene. Og produktutviklingen må skje raskere enn før, sier Hjelle.

– Vi må gi kundene pakker som passer deres behov og lever og serve kundene slik at de føler trygghet med kjøpet de har gjort. Og vi må vise båtkjøperen alle de mulighetene som finnes langs kysten vår, og hvor mye enklere det er blitt å bruke båten der man ikke er kjent, sier Vikingstad.

– Båtbransjen må bli mer aktive med å få frem viktigheten av å være tidlig ute med å bestille båt. Dette for at kunden skal være sikker på å få sin båt i tide. Mange båtkunder ønsker å sette bort opplag og slikt. Derfor viktig at forhandlerne kan tilby «totalpakker» til kundene, sier Bustad.

– Vi må tilby nye og gode modeller.

Riktig kombinasjon av pris og kvalitet er viktig, sier Heiberg-Andersen.