Slik unngår du bruktbåt- fellene

Våren er en bra tid for båtkjøp, men husk å sjekke båtens stand og papirer på forhånd. Se vår sjekkliste.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenger slik at båtene blir mye dyrere straks solen begynner å varme. Våren er en god tid for kjøp. Utvalget er mye større enn om vinteren, og mange bruktbåtselgere som drømmer om ny båt, må bli kvitt den gamle.

Uansett hvilken båt man velger, er det viktig å undersøke alle detaljer nøye før kjøp, og da ikke bare båtens tekniske tilstand, men også papirene. Uregistrert båt kan være et faresignal, men det er ikke påbudt å registrere båten. Sjekk nåværende og tidligere eierforhold og be om dokumentasjon. Finn deretter båtens serienummer, og husk at båter som er produsert etter 16. juni 1998 i utgangspunktet skal ha en såkalt CIN-kode. Om båten er omsatt etter denne datoen i EØS-området, skal også CE-merking være på plass. På bruktimporterte båter må hk-avgift og moms være betalt, og båten må ha gyldig CE-erklæring. Merk at selvbyggede båter uten CE-merking ikke kan lovlig omsettes før etter fem år.

Til sist: Kontroller at motorens serienummer og båtens CIN-kode stemmer overens med båtkortet, og få en kopi av selgers identifikasjonspapirer for videre arbeid. Ta også en telefon til forsikringsselskapet og sjekk om det faktisk er mulig å forsikre båten til en fornuftig pris.

Om ikke dette er på plass, er det bare å løpe fortest mulig bort fra «kuppet»!

På land eller på vann?

Så kommer vi til båtens tekniske tilstand. Båter som er eldre enn fem år, er ikke omfattet av kjøpslovens reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil, og selv om kjøpsloven gir visse rettigheter ved bruktkjøp, står du nokså alene i kampen for å få dekket kostbare utlegg. Ditt beste våpen er å bruke god tid på nøye kontroll.

Som regel er det vrient å inspisere under vannlinjen på båter som ligger på sjøen, og ditto vrient å få sjøsatt båter som ligger på land. Det beste alternativet er å se nærmere på allerede sjøsatte båter, men da er det viktig å få en bindende erklæring om at skroget ikke har vært utsatt for skader, er fritt for plastpest, og at drivverk og ror er i god stand. Tilsvarende må selgeren garantere den maskinelle tilstanden på en landsatt båt.

Merk at dersom du velger å utføre oppgraderinger og vedlikehold på en båt som senere viser seg ikke å holde mål, vil det være vanskelig å få erstattet utlegg og arbeidstid om kjøpet heves.

Besiktigelsesmann er en god idé

Om sjekklisten (t.h) er positiv, er kjøpet kommet et godt stykke nærmere. Men lytt til magefølelsen og vær ærlig mot deg selv: Er du det minste i tvil om båten passer deg, eller har en aldri så liten mistanke om at noe «ikke helt stemmer», så ikke kjøp. Slike følelser vil som regel bli akutt mye sterkere på altfor kort tid.

Tror du at dette er «båten for deg», men er ikke sikker på om kunnskapene holder mål for en endelig vurdering? Da er det lurt å engasjere en besiktigelsesmann. Du må nok selv betale honoraret, og om selger motsetter seg besiktigelse, er det alene grunn til å si nei takk.

Kongelig Norsk Båtforbund har besiktigelsesmenn over hele landet, og tjenesten koster kun 500 kroner for medlemmer og 750 kroner for ikke-medlemmer. I tillegg kommer transportkostnader.

Ha respekt for selgeren

Husk – til sist – at det er lov å prute. Finn bruktpriser på tilsvarende båter og kom med bud. Skambud blir ikke godt mottatt, men selger vil som regel bli kvitt båten raskt, og bør være åpen for forhandlinger. Om du føler at budrunder er ubehagelige ansikt til ansikt, så kommuniser gjerne via e-post eller SMS.

Men også selgeren fortjener respekt. Ta aldri kontakt med selgere av båter som er åpenbart utenfor ditt prisområde, og følg nøye opp alle avtaler om visninger. Du kan heller ikke forvente at båten blir «reservert» mens du ordner finansieringen. Dette har mange selgere brent seg på, og det er og blir selgers rett å gjennomføre handelen med den første som leverer et tilfredsstillende bud med pengene på bordet.

Det er dermed ditt eget problem om du velger å reise langt for å se på båten. Da bør du ha pengene klare og være parat til å bestemme deg umiddelbart.

Eierforhold og heftelser

Ikke alle selgere er like ærlige, og – som Lunde-konkursene viser – dette gjelder ikke bare privatselgere!

• Sjekk småbåtregisteret for korrekt registreringsnummer og at båten ikke er stjålet. www.redningsselskapet.no

• Ring løsøreregisteret, 75 00 75 00. Du må kjenne selgers/eiers fødselsnummer eller salgsfirmaets organisasjonsnummer.

• Kontakt www.sjofartsdir.no (55 54 12 50) for heftelser/pantsetting av båter som er registrert i Skipsregisteret. Her er det også god info om CE-merking.

Viktige sjekkpunkter

  • Båten skal være ren og ryddig, uten skader som selger ikke allerede har opplyst om.
  • Oljesøl i kjølen eller spor av drivstoff/olje/ vannlekkasjer i motorrom er ikke bra. Men vær samtidig på vakt om båten er finskrubbet helt nylig. Kan selger prøve å skjule noe?
  • Gjennomføringer, slanger og eksosanlegg er forbruksvarer. Men slikt koster penger, særlig om det er snakk om motordeler. Det er et stort pluss om vitale deler er fornyet.
  • Sjekk nøye for lekkasjer fra vinduer og luker. Det beste er å inspisere båten en regnvåt dag eller ta en prøvetur i solid sjøgang.
  • El-anlegget skal være ryddig og helst skikkelig merket. Sjekk at alt utstyr virker.
  • Elektronikk går ut på dato. Masse teknisk utstyr skal ikke utløse topp-priser om utstyret er av eldre årgang.
  • Slitt kalesje er et godt prutningsargument.
  • Om motoren så starter raskt uten mye røyk, og går jevnt og lunt, begynner vi å nærme oss et godt kjøp.
  • Giret skal ikke slamre, rakle eller slå for mye, motoren må ikke vise tegn på sluring, og alle kontroller må gli mykt og jevnt.
  • Ta av oljelokket når motoren går. Det skal ikke «blåse» mye luft opp fra lokket, og oljen i ventildekselet må ikke ha spor av tett, lyst skum (også kalt «majones»).
  • Kjølevæsken skal være klar og uten oljeinntrengning («majones»).
  • Giroljen skal være klar og uten ubehagelig, brent lukt.
  • Ligger båten jevnt i vannet?
  • På prøveturen testes styring forover og bakover, girfunksjon, flaps og trim.
  • Hold hele tiden øye med oljetrykk og temperatur, sjekk at oljetrykket ikke faller for mye på tomgang etter hardkjøring.
  • Varmstart bør skje ved et kjapt klikk på nøkkelen.
  • Sjekk gjerne ladespenningen med et multimeter. 14,4 volt er et godt resultat.
  • Undersøk på nettet om motoren har problemer. Kjøp av enkelte modeller fra Volvo Pentas D-serier innebærer dessverre en viss risiko når reklamasjonsretten har gått ut. Det samme gjelder visse utgaver av Mercruiser 1.7 l dieselmotor, for å ta to eksempler på populære «norske» dieselmotorer.
  • En del påhengsmotorer har vist seg å være utsatt for problemer med korrosjon og el-problemer når årene begynner å tynge. Generelt er eldre påhengsmotorer overprisede, en 10–15 år gammel motor er sjelden verd så mye som selgeren håper på.

Andre internettressurser:

www.batliv.no: Abonnenter kan fritt laste ned pdf-filer fra et enormt utvalg artikler og tester.

www.tangedal.no: Advokat Nils E. Tangedals jussblogg for båtfolk.

www.baatplassen.no: Erfaringsdatabase

www.forbrukerradet.no: Mal for salgskontakt.

www.knbf.no: Liste over besiktigelsesmenn.