Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

– Ikke utsett båtkjøpet

Du trenger ikke å utsette båtkjøpet for å spare tusenlapper i hk-avgift. Her er tipset som også kan sikre deg båt til ferien.

Publisert

Se hvor mye du sparer etter 1. juli

Fra 1. juli kan du kjøpe båtmotor uten å betale hk-avgift til staten. Det er da snakk om mange tusen kroner å spare på motorkjøpet. Da hk-avgiften ble fjernet i mai med et pennestrøk med virkning fra 1. juli i år, ble det nærmest bråstopp for en båtbransje som begynte å komme på gli med bedre båtsalg. Det har vært et godt båtår, og sesongen startet tidlig med en solrik vår. Så kom nyheten om hk-avgiftskuttet, som skulle bli en fartshump for båtbransjen.

– Jeg fryktet bråstopp, og det har faktisk skjedd. Andre i bransjen sier det samme, sier Pål Bustad hos Frydenbø Marine.

Kan bli kapasitetsproblemer

– Mange av kundene tror de må vente for å slippe hk-avgift, men slik er det ikke, fortsetter Bustad. Han påpeker at de som møter opp hos forhandlerne etter 1. juli, kan få problemer med å få levert båten før sommerferien.

– Jeg vil anbefale at man gjør som planlagt om man vil kjøpe båt eller båtmotor. Kunden kan bli enig med forhandleren om leveringstidspunkt, sier Bustad til Båtliv. Han påpeker at forhandlerne trolig vil få travle tider etter 1. juli, når mange møter opp hos forhandlerne.

– Derfor er det bedre å møte opp nå og be om å få levert etter 1. juli, og risikere å gå slukøret hjem uten noe båtkjøp, sier Bustad.

To alternativer

Mange av dem som har kjøpt båt i år, gjorde handelen tidlig i våres. Flere er gjort på båtmesser allerede i april. Mange av båtkjøperne har tatt kontakt med forhandlerne og forsøkt å kansellere eller utsette leveringstidspunktet.

– Selv om kundene har tatt kontakt og sagt at de vil utsette leveringen til 1. juni, må vi fortsatt levere båten til våre forhandlere. Så får forhandlerne i stedet søke refusjon, hvis det blir en slik ordning. Vi har ikke noe valg og må fakturere forhandler på vanlig måte. Det jeg har oppfordret våre forhandlere til, er å gi båten to priser. For eksempel koster en båt 370 000 kroner i dag, eller 340 000 kroner etter 1. juli. Hvis kundene vil sikre seg båt før rushet, har de et fair alternativ, sier Bustad.

Også markedssjef Per Jørgen Røgeberg i Brunswick Marine i Norge forteller at de har en utfordring med kunder som ønsker å utsette eller kansellere kjøpet.

– Problemet er at forhandlerne har gjort en vinterordre, har fått varene, og skal betale ved forfall i mai eller juni. Men forhandlerne kan få refusjon for varer som ligger på lager 1. juli, sier Røgeberg. Han tror det vil bli stort trøkk hos forhandlerne etter 1. juli, og at det kan bli tøft etter denne datoen for ivrige båtkjøpere.

– Det blir opp til hver enkelt forhandler å se hva de rekker. Hvis det er greit for forhandlerne, kan det være lurt å bestille nå og be om å få levert etter 1. juli, sier Røgeberg.

Tusenlapper billigere

Prisdifferansen på båtmotorer før og etter 1. juli (hk-avgift inkludert moms)

10 hk - 2000 kr

30 hk - 6000 kr

50 hk - 10 000 kr

75 hk - 15 000 kr

100 hk - 20 000 kr

150 hk - 30 000 kr

200 hk - 40 000 kr

250 hk -  50 000 kr

300 hk- 60 000 kr