Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Ikke bare dårlige tider

Permitteringer og konkurser innen norsk båtbransje til tross, PolarBoat, Viksund og Nordkapp kan fortelle om et fenomenalt år så langt i år.

Publisert

I fjor hadde PolarBoat AS en netto omsetning på 29,2 millioner kroner. Daglig leder Trond Aasulfsen forteller til Båtliv at de ut september i år har hatt en omsetning på 37,4 millioner kroner. Mens mange kunne melde salgstørke under båtmessa Båter i Sjøen i september, holdt PolarBoat sin egen messe i Skien.

PolarBoat solgte ni båter i Skien, fire Polar-snekker og fem Uttern. Til sammenligning ble det solgt fire Uttern under Båter i Sjøen.

Raske båter sinker salget

– Hva skyldes denne suksessen, Trond Aasulfsen.

– Det er fordi vi er aktive, rett og slett. Fordi vi ikke går med skuldrene senket slik mange gjør nå om dagen. Vi markedsfører oss også i mange kanaler, og vi er med på mange messer, forklarer Aasulfsen.

– Polar har aldri solgt flere båter, i hvert fall ikke i moderne tid, fortsetter Aasulfsen. Han tror folk er blitt mer bevisste på forbruk og miljø.

– Vi kunne til og med solgt mye mer, om det ikke var for at vi har hatt et for stort varelager av hurtiggående båter. Og det gjorde at vi ikke turte å ta så mye innbytte. Veldig mange av våre nye kunder har hatt hurtiggående båter og ønsker innbytte, sier Aasulfsen, som ikke er i tvil om at det er en voksende trend med snekkekos. Han har ikke mindre tro på fremtiden og at deres nyeste satsing, som er en elektrisk snekke vil slå an. I tillegg jobber PolarBoat med en ny snekke, men der holder han foreløpig kortene tett til brystet.

Bra med ordre

Viksund Båt AS merker også en økning i båtsalget første halvår, men daglig leder Rune Viksund tror ikke andre halvår vil vise like stor økning. I første halvår i år hadde Viksund Båt en økning i omsetningen på 40 prosent, i forhold til fjoråret.

– Årsaken til denne økningen er flere. I fjor hadde vi en god del produksjonsproblemer med nye Viksund 320, men dette har vi nå løst og har derfor fått flere båter i år, forklarer Rune Viksund. I tillegg har Viksund Båt økt deres eksportandel til 35 prosent første halvår i år. Til sammenligning var eksportandelen til Vestlandsbedriften seks prosent i 2006.

– Vi merker en nedgang i markedet for høsten og den kommende vinteren. Det markedet vi hadde i 2007 får vi nok ikke tilbake. For vår del tror jeg markedet vil stabilisere seg på 2005-2006-nivå. Jeg tror også den kommende vinteren blir vanskeligere enn på noen år, sier Rune Viksund.

Viksund Båt har for tiden det de betegner som en ok ordresituasjon, men har en del ledig kapasitet utover vinteren.

– Slik det ser ut nå regner vi med at vi ved års slutt vil ha en økt omsetning i forhold til 07, men ikke så stor som første halvår, sier Rune Viksund. 

Dobling for Nordkapp

Nordkapp Boats AS har opplevd en nesten dobling i omsetningen så langt i år, sammenlignet med fjoråret. Daglig leder Hans Petter Slang sier til Båtliv at han tror oppgangen skyldes riktige investeringer og økt eksport.

– Sammenlignet med fjoråret har vi hatt en stor vekst i år. Veksten skyldes flere ting, men kan også skyldes investeringer vi har gjort i mange tidsriktige modeller, i tillegg til eksportøkningen, sier Slang.

– Hvordan ser dere på den nærmeste fremtiden, med mer turbulent økonomi?

– Vi har ikke store lagre, og vil derfor fortsette produksjonen som tidligere. Men vi følger selvsagt med på hva som skjer og analyserer økonomien fortløpende. Foreløpig følger vi opp vår planlagte strategi, og vi forbereder oss på å jobbe enda hardere i fremtiden for å opprettholde våre mål, sier Hans Petter Slang.

Lav dollar ga rekord

BayMax som blant annet importerer Bayliner har også gått mot strømmen og har heller ikke opplevd noen nedgang i båtsalget i år. Totalt har de solgt omtrent det samme som i år, men under Båter i Sjøen solgte de mer båter enn de noen gang har gjort.

– Vi har vært med i seks år, og i år solgte vi ti båter under messa, forteller Trobjørn Waag i BayMax AS. Han forklarer De gode salgstallene med lav dollarkurs og en kundegruppe som vil ha mye for pengene.

– Men det er ikke like lett å selge nå som i fjor, vi må bare jobbe litt hardere, sier Waag.

I neste Båtliv som er i løssalg fra 24. oktober kan du lese mer om den økonomiske tilstanden til den norske båtbransjen.