Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Både sidevogn og båt

Ideene som aldri ble noen suksess

Fra tidlig på 1900-tallet kom ideene om at sidevognen også kan brukes som motorsykkel. Men selv om det var innovativt ble det aldri noen suksess.

Publisert Sist oppdatert

Filmsnutten over viser skikkelig «old school», men et morsomt båt- og motorsykkel-prosjekt fra 1960-årene som viste seg å bli for dyrt for masseproduksjon. Det ble bygget fem slike hybridmodeller. Motorsykkelen skal for øvrig være en enda eldre modell, fra 1920-tallet. Dette prosjektet var i 1960-årene, men også før andre verdenskrig, allerede i 1931 var det et tilsvarende prosjekt med sidevogn som en båt. Det var en New Hudson med 496 cc. Denne motorsykkelen med sidebåt fikk spesielt mye oppmerksomhet i den britiske TV-serien «All Creatures Great And Small». Og i 2012 gikk den britiskbygde motorsykkelen fra 1931 under hammeren med startpris på 12.000 pund. New Hudson stoppet for øvrig produksjonen året etter.

Skal vi finne noen av de første versjonene av båt og motorsykkel må vi nok enda lenger tilbake. Et gammelt sort-hvitt-bilde viser far og sønn med det som trolig kan være den første varianten. Faren sitter her i en trebåt som også ser ut til å være mer sjødyktig enn de andre variantene, men med en sidevognløsning som neppe hadde gått gjennom dagens krav for å kjøre på vei. Men nå hadde vel heller ikke sidevognen som vises i filmen bestått dagens CE-krav for båter.

EN AV DE FØRSTE? Far og sønn med en sidevogn som består av en trebåt.
EN AV DE FØRSTE? Far og sønn med en sidevogn som består av en trebåt.

De siste årene har det også dukket opp flere videoer på nett som viser en annen kombinasjon av motorsykkel og båt. I flere av disse videosnuttene er motorsykkelen med ut på vannet, og båten er ikke lenger en sidevogn, som du kan se i videoen under.