Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

I morgen kjemper tre norske om å bli årets båt!

Når årets båt skal kåres i Düsseldorf lørdag kveld er det tre norske båter som kjemper om den gjeve tittelen i hver sin klasse. I beste fall blir det trippel norsk seier i Tyskland!

Publisert

DÜSSELDORF: Hydrolift fra Fredrikstad, Windy fra Arendal og Air Suported Vessel fra Sandefjord kjemper i hver sin klasse i morgen kveld, når årets båt skal kåres i Düsseldorf. Kåringen skjer i anledning av det som er Europas største båtmesse, med 1600 båter. Hydrolift S28 er nominert i klassen for motorbåter under 30 fot, Windy 52 Dubois Black Bird er nominert i klassen for motorbåter over 50 fot, mens Air Suported Vessel er nominert til innovasjonsprisen. Sistnevnte er vel av de mest ukjente, også for nordmenn. Kort forklart er Air Suported Vessel et skog som er utviklet med betydelig redusert skrogmotstand og gode sjøegenskaper. Dette skal gi vesentlig reduksjon av drivstofforbruket og høyere hastighetyer. Båten som prototypen testes på er en 65-foter med 2xVolvo Penta IPS 600.

Les mer om Air Suported Vessel

Tøff konkurranse

Hydrolift S28 stiller i sin klasse sammen med båter som Quicksilver, Fraucher og Catch.

Windy 52 Dubois Black Bird konkurrerer med båter som Ferreti, Beneteau Monte Carlo, Sessa og Princess. Båtliv testet Windy i sommer, og modellen vi testet er Røkkes Tender til hans enorme seilbåt som nå bygges i Nederland.

Alle båtene er testet

Båtlivs redaksjonssjef Frode Pedersen sitter i juryen. Han forteller at det er lagt stor vekt på at alle båter som er blitt nominert er prøvekjørt.

–  Aldri har vi jobbet bredere eller grundigere i juryen for å gi kandidatene en fair og grundig behandling. Samtlige båter er testet eller gjennomgått av minst et av jurymedlemmenes redaksjoner. Dette har så blitt lagt frem for resten av juryen på et stormøte under Genova boat show. Jeg synes det derfor er ekstra morsomt at juryen fant to norske båter verdig nominering, samt at vi har fått inn en nominering av et innovasjonsprosjekt, sier Frode Pedersen. Foruten Båtliv er det i juryen båtjournalister tyske Boote (Euroas største båtblad), Yacht Revue fra Østerike, Marina.ch fra Sveits, Barche a Motore fra Italia, Neptune fra Frankrike og Motorboot fra Nederland.

Gjentagelse av 2008 og 2009?

I 2008 klarte to norske båter den utrolige prestasjonen å ta hver sin førsteplass under kåringen av årets motorbåter i Düsseldorf. Den gang stakk Goldfish 30 av med seieren for båter under 30 fot. De vant med bare noen få poeng foran Hydrolift 27. Til kåringen for 2011 har Hydrolift igjen muligheten. Også norske Fjord 40 Open stakk av med seieren i sin klasse, for båter under 40 fot den gangen.

Windy hentet hjem seieren med sin Chinook 44, og Marex 370 AC tok prisen i klassene opptil 40 fot under utdelingen i Düsseldorf i 2009. Så Norske båtbyggere har mye å forsvare i denne kåringen.

Les om norsk storeslem i 2008

Nominerte båter

Maks 30 fot:

Hydrolift S 28 (Norsk)

Catch 7,5 WA

Quicksilver 675 Active

650 Alassio Frauscher

Smartboat 23

Maks 40 fot:

Bavaria 34

Corvette 340

Galeon 385 HT

Jeanneau 11NC

North Line 37

Maks 50 fot:

Absolute 43 fly

Beneteau 42 Monte Carlo

Atlantis 44

Sealine F 42

Azimut 50 Magellano

Yacht over 50 fot:

Windy 52 Dubois Black Bird (norsk)

Ferretti 570 Fly

76 Monte Carlo Yacht

Sessa C 54

Princess V52

Deplasementskrog:

Abim 108 10,8 XL

55 Bering

Noaber 47 (Consonante)

Holterman 60

Delfino 65 Classic

Innovation Award:

Air supported vessel (Norsk)

MSA drive

Electric Power boat Boesch

Planet Solar

«Pershing» Wide Body