Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hysj - en stille italiener!

Italienerne kan lage båter. Cantieri de Sarnico Spider oser av kvalitet og kjøreglede.

Publisert

Edderkoppskrekk? Det er vel neppe derfor jeg får frysninger når jeg kjører Cantieri de Sarnico Spider. Aldri før har jeg opplevd nakkehårene reise seg når jeg kjører båt. Spider er en fryd å kjøre, dessuten er den lekker å se på.

   

Båtliv har fått anledning til å kjøre Spider både med og uten kalesje. Til og med når kalesjen er oppe er dette en båt som imponerer. Da vi fikk den opp i 40 knop hørte vi ikke en eneste blafrelyd i kalesjen som er sydd av importøren.

I samme hastighet kunne vi snakke uten å heve stemmen, også til de som satt lenger bak. Når vi har kalesjen nede er vindskjermingen nesten kirurgisk perfekt. Ved styrekonsollen hører vi knapt et vindpust. Reiser vi oss opp merker vi straks at vi ligger i 40 knop, når 20 sekundmeter slår i ansiktet. Det samme opplever vi lenger bak i båten, når vi sitter ned. Fartsvinden uteblir, og konverseringen kan pågå uhindret – og motorstøyen er minimal.

Båtens to motorer,  IPS 600, utgjør til sammen 870 hestekrefter. De to motorene sparker godt i fra og båten skjærer framover i vannet. Kombinert med lavt støynivå fra motoren og en spiss v-bunn er denne båten en fryd å kjøre.

Spider er en båt som skiller seg ut i mengden som havets sportsbil. Normalt har båtene som Nor Marin åpen baug. Spider er et unntak, importøren ville ha den lukket.

Cantieri de Sarnico:

Lengde: 44 fot

Bredde: 4,15 meter

Vekt: 11 tonn

Drivstofftank: 910 liter

Vanntank: 350 liter

Dyptgående: 1,06 meter

CE-kategori: B

Pris: 5,5 mill. kr.

Internett: www.italmarin.no

Les mer om Cantieri de Sarnico Spider i Båtliv nr. 5 som nå er i salg.