Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hydrolifts nye sommer-stjerne tålte –15

Og pakke ut en splitter ny norskdesignet båt, er ikke noe dårlig kalendergave. Hydrolift S28 er en utpreget sommerbåt, men var mer enn tøff nok til å ta oss midtfjords i minus 15. I 50 knop kjentes det ut som minus 40.

Publisert

Vi noterer 1. desember i loggen. I Fredrikstad er det -15 grader, og på havna i Gressvik ligger Hydrolifts nye S28 og småfryser. Bård Ekers nye luksusjeep skal skjære seg ut av hinneisen som ligger som et lokk på bukta. Sola minner mye om sommer, men gradestokken forteller oss at dette ikke er dagen for verken bading eller bruk av solseng. I dag er shorts og bar overkropp byttet ut med Finlandshette, dunjakke, slalombriller og flere lag med ull. Men lever man i et land hvor halve året er dekket av is, så får man nyte slike ultrafantastiske førjulsdager også.

Toppfart over 50 knop

S28 er en videreføring av C27, som er en sportsbåt i daycruiserformatet. På den nye båten har man lagt på mer bæring bak i form av et lengre skrog. I båten vi prøvekjørte stod det en Volvo Penta D6. Hakket for treig og tung for denne båten synes vi. Toppfarten vi oppnådde med 4 voksne og 260 liter fuel om bord var likevel akseptable 49,7 knop. Testteamet til Hydrolift har hatt den oppe i 55 knop, men velger og bruke en gjennomsnittsmåling på 52,3 knop som gjeldende makshastighet.  

Som å kjøre på Nike Air

Kjøremessig leverer alltid Hydrolift varene. Båten føltes tung og trygg i sjøen, men vi følte likevel at de to store steppene som er videreført også på denne båten, gjorde at vi fløt lett oppå sjøen. Helt fra 20 knop og oppover var det som om båten gikk på Nike Air. Den var ikke spesielt følsom på drevtrimmen, men likte seg best rundt pluss 4-5 på trimindikatoren. I sving merket vi tyngden på motoren, og at vi hadde to voksne på akterbenken.  Den satte seg skikkelig nedpå med rumpa, og vi tapte ganske mange knop i de krappeste svingene. Men, det skal sies at vi stupte inn i svingene fra toppfart, og for meg oppfattet jeg det som ekstra sikkerhet at en båten satt godt seg i svingen. De farligste situasjonene med sportsbåter skjer når de slipper taket i sving og man rett og slett ruller rundt.

Stille båt

Det viktigste med en prøvekjøring av båter i denne klassen er hvordan de føles når de presses i litt sjø. Vi måtte langt ut for å finne bølger denne dagen, men sørvest av Strømtangen fyr er det alltid en masse drittsjø å leke seg i. Hydrolift S28 oppførte seg ekemplarisk. Både sidesjø og motsjø taklet den uten problemer. Den var ikke ustyrt med trimplan, og hadde ikke monsterutslag på drevtrimmen. Dette gjorde båten forholdsvis lite krevende å kjøre. Den var herlig stille, selv i 30 knop stående og uten kallesjetaket oppe, kunne vi føre en samtale med sidemannen uten problemer. Sittende ble det helt stille. Båten er generelt veldig stille. Ingen løse luker eller deler som skrangler, totalt stum er vel utrykket vi brukte.

Spesifikasjoner

Lengde: 9,1 m
 


Bredde: 2,55 m
 


Skrog: 24 grader v-bunn, to step teknologi
  


Vekt: Fra 2000 kg
 


Bensin enkel-motor 330 hp til 850 hp på drev



Diesel enkel-motor 350-370 hp på drev
 


Diesel twin-motor 2 x 265 hp - 2x286 HP
 


Sitteplasser: 5 - 8 personer (avhengig av interiør layout)
 

Kjørefakta med 4 voksne og 260 liter fuel om bord

1000 RPM 7,7 knop

1500 RPM  10,0 knop    

2000 RPM  23,8 knop

2500 RPM  32,2 knop

3000 RPM  41,3 knop

3400 RPM  49,7 knop

Les den utvidede testen med bilder i BÅTLIV nummer 1 2011.