Hydrolift jakter kompetanse

Hydrolift opplever vekst og vil øke bemanningen med seks personer, men sliter med å få tak i gode folk.

Publisert

Salgsinntektene til Hydrolift er redusert fra 36 millioner kroner i 2008 til 18 millioner kroner i fjor, men nå øker båtprodusenten produksjonen, går mot strømmen av norsk båtbransje og søker etter flere medarbeidere. Investor og eier Bård Eker har spyttet inn flere titalls millioner for å holde selskapet i live. Slik det ser ut nå kan han få lønn for pågangsmotet.

 

Proffmarkedet

Nylig har Hydrolift har signert en kontrakt med Redningsselskapet om bygging av ti redningsskøyter i den nye Staff-klassen. Dette er redningsskøyter som Eker selv har desginet. Prisen per båt vil for Redningsselskapet ligge på totalt om lag 5,5 millioner kroner. Før helgen ble det også kjent at Nordkapp Boats har innledet et nært samarbeid med Bård Eker og hans designteam. I nesten ett år har båtprodusenten fra Sarpsborg jobbet i det stille med den profilerte industridesigneren og hans medarbeidere. Hydrolift selger også godt med sine pleasure-båter om dagen.

– Med produksjonen av båter for Redningsselskapet åpner det seg også nye muligheter med Hydrolift Professional, som kommer til å bestå av langt mer enn bare båter for Redningsselskapet. Det kan bli patruljebåter til forskjellige formål. I tillegg opplever vi nå et løft i etterspørselen etter Hydrolift, sier Eker til Båtliv.

 

– Fryktelig vanskelig

Hydrolift søker nå folk til hele seks nye stillinger. I første omgang søker Hydrolift etter båtstøpere, båtbyggere/montører og motormontør/servicemekanikker.

– Men det er fryktelig vanskelig å få tak i gode folk nå, sier Eker. Han frykter mange av de tidligere båtbyggerne har funnet seg andre jobber. Skulle det likevel dukke opp flere kvalifiserte søkere med de rette folkene utelukker han ikke at det kan bli flere ansettelser.

– Hva om du ikke får tak i ønsket kvalifisert arbeidskraft? Har du da vurdert å flytte produksjonen utenlands?

– Man kan alltids vurdere å flytte produksjonen utenlands, og får vi ikke nå inn kvalifiserte søknader kan det bli enda en grunn til å tenke på det, sier Eker.

– Nå er både Goldfish og Hydrolift i Østfold. Har dere vurdert å benytte samme kunnskap, og kanskje til og med samme produksjonslokaler?

– Det er en interessant tanke, men vi har dessverre ikke vært så flinke til å se på disse mulighetene for samarbeide, sier Eker, og påpeker at han holder mange muligheter åpne for fremtiden.

Powered by Labrador CMS