Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hybridene kan redde båtindustrien

Østerrikerne tar innersvingen på de store motorprodusentene med sine nye hybridmotorer. Denne uken vant de prisen for beste innovation på en større messe i USA. De er også nominert til samme pris under kåringen av Årets Motorbåt i Europa.

Publisert

Hybrid kan  være en av løsningene for motorbåtindustrien som sliter med miljøimaget. SteyrMotors vant denne uken pris for beste nyvinning under IBEX messen i Florida. Dette har blitt lagt merke til i båtlandet USA, og den østerriske motorprodusenten har i et par år drevet utvikling sammen med båtprodusenten Frauscher Boats. Resulatet er en kombinasjon av diesel og elektrisk motor. Østerrikske  Frauscher har tatt frem flere lekre sportsbåter med klare retrolinjer og som nå alle leveres med hybridløsningen.

Første i fritidsbåt

Dette er første gang en slik kombinasjon laget for serieproduksjon presenteres for båtindustrien i større skala. Strenge krav til støy og utslipp i alpelandene Sveits og Østerrike, gjør at nettopp disse nå ligger i front av en teknologi som flere garantert vil kopiere etter hvert. Det vi vet er at Volvo også jobber med flere forskjellige elktrodiesel-løsninger rundt sine motorpakker.

Mange kombinasjoner

Hybridløsningen til Steyr gir mange muligheter. Den elektriske motoren  og dieselmotoren fungerer som generator for batteripakken. Du kan kjøre kun på batteri og elektrisk motor. I en kombinasjon av elektrisk motor og dieselmotoren, eller bare på dieselmotoren.

Både og

I kun elektrisk modus går ikke båten fortere enn 5 knop, men det gir deg til gjengjeld en 100 prosent stille båt som vil bli elsket av alle naboene i gjestehavnen. Skulle du få bruk for mer kraft er det bare å vri på tenningsnøkkelen så starter dieselmotoren og båten blir til en racerbåt.

Kombinasjonsbruk fungerer slik at den supersterke elektriske motoren vil gi ekstra kraft til dieselmotoren. Fabrikken kaller denne kraften ”Boost Mode”. Dette øker akselerasjonen og gir en mer økonomisk gange på hovedmotoren.

Akselerasjonstiden fra stille til planing er alltid da båten har høyest forbruk. Jo større og tyngre båt, jo mer miljøvennlig vil en slik hybridmotor derfor være. En slik elektromotor fungerer også som generator for det elektriske utstyret man har om bord, og man sparer derfor utgiftene, og ikke minst kan man få ned dieselforbruket ved å ikke kjøpe ekstra generator.  

Egen kommandosentral

Båten styres via en spak og en ”kommandosentral” på instrumentpanelet som erstatter gir og gass hendelen slik vi er vant til å se den i dag. I kontrollenehet ligger all informasjon tilgjengelig elektronisk om hvordan du kjører, hva forbruket av strøm er til en hver tid.