Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hva er dine erfaringer med Evinrudes E-TEC motorer?

Vi vil gjerne høre dine meninger og erfaringer om Evinrudes E-Tec motorer. Selv har vi langtestet en 200 hk motor i tre sesonger og 232,6 timer uten et eneste feilslag.Foto: Evinruden gikk på tomgang i tre døgn når den fiungerte som vaktbåt under Offshoreløp i Oslo.

Publisert

Vi har kjørt langtest på Evinrudes E-TEC 200 hk . 232,6 timer på tre sesonger har det blitt. Motoren har ikke vært av båten, vi har holdt oss til normal vinterkonservering som står anbefalt i håndboken. Det vil si en prosedyre som du enkelt gjør selv. Så har vi sprayet litt CRC over hele motoren før vi satte tilbake motorkåpen. Vi må innrømme at pluggene så farlig rustne ut, men som sagt, vi har ikke hatt et feilslag på motoren. Til og med etter at den hadde stått uten bruk i over en måned i kuldegrader, klarte vi å fyre motoren på minimalt med strøm.

Evinrude garanterer 300 timer eller tre sesonger på sine E-TEC motorer. Vår testmotor har altså fungert prikkfritt i tre sesonger. Aldri hatt startproblemer, kun et par ganger har vi fått alarm, men det har skyldtes feilvarsling. Vi har kjørt den med tre forskjellige propeller. Først en bredbladet Rebell stålpropell. Den ga meget økonimisk gange, men litt lat i akselerasjonen. Siste sesong kjørte vi en mindre Ballistic, som ga flere omdreininger og en mer hissig og morsom båt å kjøre, men også dyrerer i form av økt forbruk.

Nå vil vi gjerne høre fleres meninger om disse motorene. Send ditt bidrag til: [email protected]