Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hus med dobbel kjøl

Jørgen Sommerfeldt-Colberg avslutter i disse dager et masterprosjekt i rom og møbeldesign ved Kunsthøgskolen i Bergen. Han har også utviklet en båtversjon av boligen. Modulen er da festet til et katamaranskrog. 

Publisert

Han har kommet frem til at den mest hensiktsmessige skrogkonstruksjonen vil være et katamaranskrog. Denne konstruksjonen skaper et stabilt skrog som er bredt og lettdrevet. Motoren er midtplassert og tanken er at farkosten med to motoralternativer (et enkelt motoralternativ som gjør at den oppnår en marsjfart på ca 5 knop og en toppfart på ca 7 knop eller et raskere alternativ med marsjfart på ca12 knop. Motoren er et dieselalternativ med propell festet til aksel eller hekkagregat. Vanntank, septiktank og dieseltank ligger innlemmet i skroget/pongtongene. Når man ligger i havn skal det være mulighet for å koble seg direkte til vann og avløpsnettet.

    Farkosten er ikke beregnet for å gå til sjøs i alt for sterk vind, mener Colberg. Selve løvetannenheten vil ruve over skrogsiden og skape avdrift når vinden tar tak i husflaten. Materialet i skroget skal være aluminium. Samme materiale har han også valgt for husmodulen. Dette blant annet fordi det krever minimalt med vedlikehold.

    Selve Løvetann-modulen er plassert på tykke gummimatter for å unngå resonangsstøy fra motor og bølger. Denne er festet på en tykk plate som forbinder de to skrogene. Et lite enkelt styrhus er koblet til boligenheten og fungerer også som et inngangsparti. Her finnes en dobbel styrestol samt et dashbord og andre fasiliteter knyttet til manøvrering av båten. I forkant av skroget er det en plattform som kan senkes ned til f. eks en brygge for enklere å kunne stige i land. Løs møblering festes enkelt ved hjelp av sugekopper og kroker når konstruksjonen er i bruk på sjøen. Den totale lengden på farkosten er 13,8 meter (ca. 43 fot) mens bredden er 5,5 meter.

    Boenheten er i to etasjer der halvparten av anre etasje består av en hems som kan heves og senkes. Dette er gjort for å skape bedre takhøyde (fra 210 cm til 380 cm) og gi en bedre romfølelse.

    Prosjektet kan i sin helhet ses på vestlandske kunstindustrimuseum i Bergen fra fredag 19.4 til søndag 6.5.