Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Blogg-Arnulf: – Uønsket i Stavanger?

– Det er vakkert i Hardanger! Rosendal og Bondhusbreen er obligatoriske reisemål for skipper Arnulf. «Antares» har nå kurs mot Oslo, men først må båten dessverre innom Stavanger, hvor jeg lurer på om vi er uønsket, skriver Arnulf Wibe i sin blogg.

Publisert

HOVEDBILDE: Vakre Bondhusvannet. Alle foto: Arnulf Wibe.

Arnulf Vibe er på tokt langs norskekysten, og blogger fast for Båtliv. Turens mål er å Oppleve kontraster med kystnatur og folk, og deres opplevelser med sine båter. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene – gleder, utfordringer, stress eller sjelefred.

«Antares» er en «Chris Craft Constelation 57» fra 1969, mahogni skrog og teak dekk, med to stk V8 totakters dieselmotorer fra GM Detroit, hver på 350 hk. Har topp moderne navigasjonsutstyr og elektrisk anlegg, hjelpemotor og sentralfyr. Er helårshjemmet til skipperen (56) på det femte året.

Søndag 28. juli – i Bergen/Vågen

Tor Martin og Svein Olav er gode venner som kommer på besøk i dag. De har med seg flere som vil se på Antares og vi får det riktig så trivelig utover ettermiddagen og kvelden. Det er lettvint å hoppe i land for å spise middag sammen, sette oss ombord igjen når Bergensregnet bøtter ned, og sannelig blir det tid til et barbesøk også før de alle tar bussen hjem for natta.

Mandag 29. juli –  i Vågen

Går tur fra båten og helt opp til Blåmanen. Ringer Esso i Os, som tidligere år har vært billig på marinediesel. De har nå fått en underlig regel om ikke å besvare prisforespørsler pr telefon!

Jeg har tidligere hatt besøk ombord av Jørn og Leif, som lager og selger et vaskemiddel for fendere og båtskrog (Extreme Universal Cleaner). Er skeptisk, men flere dagers test har vist at dette er det beste jeg noen gang har prøvd. Sammen med mikrofibersvamp virker det veldig bra, både på fendere og sotstripene på det hvite skroget. Gutta besøker meg i Vågen i dag, og smiler fra øre til øre når jeg forteller hvor fornøyd jeg er. Resultatet av skrytet ble noen ekstra svamper.

Eldste sønn, Andreas, kommer med bil fra Oslo og mønstrer på Antares.

Tirsdag 30. juli – til Rosendal (kr 100), 46 nautiske mil (nm)

Fyller diesel hos Jarle på Småholmen ved Askøybrua. Han utfordrer konkurrentene med den laveste dieselprisen for fritidsbåter på Vestlandet (kr 8,67 pr liter). Antagelig er dette veldig sunt, hvis det er korrekt informasjon jeg har fått om at de fleste av ”konkurrentene” egentlig har samme eier. Fyller en drøy kubikkmeter og tømmer kontoen for 10.000 kroner. Det bør holde helt hjem, der jeg fyller aller billigst i egen båthavn.

Rosendal framstår som vanlig i et fantastisk vær- og lysskifte. Fra det ene til det andre minuttet kan lys og farger i den mektige naturen være ganske så forskjellig. Gjestehavna har en av landets fineste flytebryggeanlegg.

Onsdag 31. juli – til Sundal i Maurangerfjorden (kr 100), 14 nm

Steinparken og Baroniet er «obligatoriske» besøk i Rosendal. Får aldri nok av disse stedene. Maurangerfjorden er en sidearm til Hardangerfjorden. Etter et par timers kjøring er vi innerst der veien går i tunnel under Folgefonna, i Sundal. I Rosendal har jeg allerede truffet den tidligere handelsmannen på Sundal brygge, Gitle, som nå er bussjåfør. Vi får også en hyggelig bryggeprat når han er hjemme fra jobb. Det er spennende å høre han fortelle fra dette historiske turiststedet som hadde sin glanstid for drøyt 100 år siden.

Torsdag 1. august – til Haugesund (kr 130/180 +  strøm kr 150 fra havnevesenet!), 56 nm

Vi gjør som turistene har gjort i årevis når de ble satt i land fra de dampdrevne cruiseskipene for å oppleve Bondhusbreen. Vi vandrer oppover dalen til Bondhusvannet, og videre inn i nasjonalparken. Opp til bretunga av Bondhusbreen tar det to timers rask gange. Den vakre naturen er som limt på netthinna. En stor opplevelse – hver gang!

Værmeldingen angir kuling i morgen, så vi tar den lange turen helt til Haugesund for å slippe baksing over Sletta.

Fredag 2.august – i Haugesund

Stiv kuling, og 27 varmegrader i dag. Et litt uvirkelig vær. Det er perfekt for vedlikehold av trebåt, og det dehydrerer. Fem ungdommer fra Karmøy kommer inn Smedasundet med en gammel losskøyte, Hitterøy, og spør høflig om å få ligge utenpå Antares. Bjørn Arthur, Oddne, Håkon Mikael, Mats og Andreas, blir et hyggelig bekjentskap. Andreas har måttet pusse på pappas båt i flere uker for å få låne den til en bytur denne helga. Tidlig krøkes må den som god krok skal bli! Besøker Mackkjellern på kvelden.

Lørdag 3. august – til Rossøy v Finnøy, 30 nm

«Havnesjuka» gjør seg gjeldende etter to netter i samme by. Vi setter kurs sørover for å finne en fredelig naturhavn. Tøffer sørøstover til den lille, koselige Rossøy, som ligger rett øst for Stavanger. Der finner vi en stor og god brygge med plass til 7-8 båter,. Vi blir møtt av båtkompissene Rolf, Bjørn og Tor Arne som har det løye på brygga hele dagen. Mye humor og latter som smitter! Hele øya ligger i et veldig naturskjønt område. Den er flott tilrettelagt for båtturister av Ryfylke friluftsråd – toaletter, avfallssortering, benker, bord, griller, badestrender, kartoppslag og tursti. Nydelig!

Søndag 4. august – til Stavanger (kr 300/500 inkl strøm...hvis du har lang ledning), 11 nm

Ser ut til å måtte gå rundt Jæren og Lista i drittvær, og da er det sjelden lurt å gå med ”slakke tanker” som kan virvle opp eventuell forurensning i dieseltankene. Fyller derfor på Vassøy ved Stavanger, kr 9,39 pr liter (billigste før hjemmehavna i Oslo). Vi antar at en søndag kveld med dårlig vær, gir en viss sjanse for å finne gjesteplass i denne byen.

–Er småbåtgjester uønsket i Stavanger?

«Antares» ankommer det som mange oppfatter som Norges dårligste by for småbåtgjester! Tilbudene er skrale De få gjesteplassene som finnes i Børevigå, ved oljemuseet, er i beste fall egnet for småbåter. Hvis du her så heldig å få øye på en ledig plass, er sjansen stor for at du møter et skilt med at den egentlig er reservert. Det nederlandske paret jeg traff tidligere i sommer var rystet over både nattestøyen og fasilitetene der.

Vågen «gjestehavn» har en ”lurvete” flytebrygge, med 3-4 pullere og intet annet. Plassene langs kaia, som gjester kunne benytte før i tiden, er inndratt. Innerst i bukta er det ”slengt ut” noen  små bøyer som indikerer baug/akterfortøyning til kaia. De har løse tau som er festet til moringene og det kan være ”drepen” for båter som får propellen borti. Prisen er kr 200 eller 400 avhengig av båtstørrelse, og strømmen må  du hente langt inne på bilparkeringsplassen. Den store cruise og sightseeingtrafikken i Vågen har åpenbart første prioritet. Tidvis kan det være vanskelig å se hvor du egentlig befinner deg, mellom de solformørkende skyskraperne av noen cruiseskip. Og før du vet ordet av det får du en vannjetstrøm midt i skutesida fra hurtigbåtene som setter baugen i kaia for å hente eller sette i land passasjerer. Du bør derfor ha fortøyd for storm, og benytte verneutstyr for å sikre deg mot slingringen ombord.

Forøvrig har jeg snakket  med svært mange båtfolk som deler denne ergelsen med meg.

Mandag 5. august – til Tananger , 17 nm

Andreas mønstrer av, derfor må vi innom Stavanger. Det er meldt mye vær de kommende dager, og jeg må snart rundt Jæren og Lista. Stiv kuling i dag, så jeg kjører til Tananger for å ligge på vent. Opplever hvor vanskelig det kan være å legge til i kuling når jeg er aleine ombord. Langs brygga er det god plass mellom båtene, men i disse vindkastene er det lite å få gjort noe med. Bruker hornet for å påkalle strengt nødvendig hjelp til å ta i mot tampene. Noen hyggelige belgiere spretter ut av en seilbåt og bidrar til at «Antares» får lagt seg utenpå en passelig stor båt.

Og her ligger jeg og håper på litt mindre vind i morgen.....og gruer meg litt.