Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Holdt unna informasjon om skadet nybåt

Båtsenteret A/S i Holmestrand valgte å holde det skjult at den nye båten Vidar Jensen kjøpte hadde blitt utbedret for alvorlige transportskader. Nå ønsker Jensen å heve kjøpet, men forhandleren kaller det hele en bagatell og oppfordret skriftlig Jensen til å fortsette og holde kjeft om skadene.

Publisert

Da han skrev kontrakt på den nye Viknes 1030 Sunbridgebåten i fjor vår, ble det aldri opplyst om at båten hadde vært utsatt for stygge strukturelle skader i både overbygg og undervannskrog.     

Dette fikk han først vite via en annen Viknes-eier i oktober i fjor. Denne personen hadde fått med seg at båten hadde veltet under utkjøring fra messehallen på Lillestrøm. Båten var da blitt påført strukturskader i flybridge, og kjølen var trykket inn så skroget hadde fått et relativt sett stort hull. På det tidspunktet hadde Jensen lagt båten sin ut for salg på FINN, og det var slik han kom i kontakt med personen som kunne gi han de sjokkerende nyhetene.

Blir detektiv

Jensen begynte da et stykke detektivarbeide for å finne ut hva dette var. Han fant ut at skadene var utbedret hos Sandvik båtbyggeri i Horten, og henvendte seg så dit for flere opplysninger om skaden. Her ble det redegjort for skadeomfang, og Jensen fikk også tilgang på cirka 100 bilder av skaden og hvordan disse var blitt utbedret.

Jensen tok så  ny kontakt med Båtsenteret uten å fortelle hva han visste, men at han i noen runde formuleringer spurte om det hadde skjedd noe med hans båt? Svaret fra Båtsenteret var det som utløste Jensens moralske harme over denne saken. Han fikk en mail med beklagelse for at man ikke hadde gitt denne opplysningen, men at det kun dreide seg om småskader på flybridge.

Båtsenteret A/S vet på det tidspunktet ikke at Jensen faktisk sitter med dokumentasjon og innsikt om hele skaden og hendelsesforløpet.

Jensen besvarer så mailen og takker for raskt svar og spør om det er greit at han da bare opplyser om kosmtiske skader på flybridge til eventuelle kjøpere. Vi gjengir så ordrett hva svaret fra forhandleren var:

Hei! Glimrende. Det skal ikke være nødvendig å si noe om skadene hvis det ikke er noen som spør spesielt eller har hørt om det. Det som var nødvendig å bytte ut er byttet ut med nytt. Mvh......Båtsenteret A/S

Fortsatt nevner forhandleren ingen ting om den alvorlige skaden i skroget, og at han blir oppfordret til å fortsette å lyve om skadene, provoserer Jensen voldsomt. Vi har vært i kontakt med de som utbedret skaden, og de bekrefter at den var så omfattende at båten kunne ha sunket om den ble satt på vannet uten at skadene hadde blitt utbedret.

Båtsenteret nekter å kommentere saken, men Jan Inge Sivertsen hos Viknes sier han vil følge opp saken for å finne en løsning.

Hele saken med flere bilder av skadene og dokumentasjonen kan du lese i BÅTLIV nr. 2 som nå er i salg.

Tips oss gjerne om du har opplevd noe du synes er verdt å sette søkelyset på.

[email protected]