«Hitra» i norsk tjeneste i 70 år: Marinens superveteran

Få skipsnavn har den samme historiske klangen som KNM «Hitra». Men det helt unike er at denne legendariske «Shetlands-bussen» ennå seiler opp og ned kysten i sommerhalvåret. Det er dermed mange anledninger til å besøke det eneste norske marinefartøyet fra 2. verdenskrig som fortsatt er i drift.

Publisert

Beretningen om Shetlands-farten er fortalt mange ganger, men historien både kan og bør gjentas ofte. Det var ikke så mange personer som var direkte med i den «illegale» trafikken med flyktninger, soldater og ikke minst våpen, men disse motstandsfolkene ble viktige symboler i kampen mot okkupasjonsmakten.

Virksomheten ble i tillegg både åpent og stilltiende støttet av kystfolket, og represaliene som fulgte i kjølvannet av Shetlands-farten, ble innimellom dramatiske. Mest kjent er Tælavåg-tragedien, der en hel bygd ble utslettet og alle mennene sendt til konsentrasjonsleir som hevn etter en skuddveksling mellom Gestapo og norske agenter.

I begynnelsen foregikk trafikken med småbåter og fiskekuttere, noe som innebar enorm risiko. Bare i løpet av vinteren 1942–43 var tapene 10 fartøyer, med 44 besetningsmedlemmer og over 60 flyktninger.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her