Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Hevet 107 meter etter mistanke om svindel

If har den siste uken gjennomført en spektakulær aksjon ned på 107 meters dyp ved Hvaler i Østfold for å finne ut av hvorfor en 62 fots stor fritidsbåt sank i fjor sommer. Se bilder fra hevingen.

Publisert

Selskapet har mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri og to menn fra Østfold er siktet av politiet i denne anledning.

Etter flere dagers intenst arbeid på dypet, kom 62-foteren sakte til overflaten 18. mai og det ble mulig for politiet og forsikringsspesialistene å gå om bord for å sjekke nærmere detaljer. Den rundt 15 år gamle båten av merket Sunseeker ble kjøpt av de to eierne fra Østfold mens den lå i Cannes i Middelhavet. Kjøpet skjedde på bakgrunn av bilder som lå i en salgsannonse ute på nettet.

If opplyser at Sunseekeren ble sjøsatt i Strømstad i fjor sommer, etter transport på trailer gjennom Europa. Båten som var et oppussingsprosjekt, var kjøpt for omkring en mill. kroner og forsikret i If for omkring det dobbelte.

Båten lå ved kai i Strømstad uten å ta inn vann i noen dager før den skulle slepes til Skjeberg i Østfold tidlig i juli i fjor. Eierne har ifølge If oppgitt at det under slepet oppsto problemer med vanninntrengning i båten og  at de måtte kutte slepetauet slik at båten sank og ble liggende på 107 meters dyp et stykke fra Søndre Sandøy – ikke langt fra svenskegrensen.

Ved hjelp av miniundervannsbåt klarte If i fjor høst å lokalisere havaristen, og det ble besluttet å gjøre forsøk på heving. Kambo Marina i Østfold fikk oppdraget med hevingen. En fjernstyrt undervannsbåt klarte å få på plass utstyr som gjorde det mulig å få båten opp på et dyp som gjorde vanlig dykking mulig. Inne ved stranda på Søndre Sandøy ble 62-foteren tilslutt hevet ved hjelp av kraner på tre lektere og flere kraftige lensepumper.

– Hva politiet tilslutt konkluderer med som årsak til havariet gjenstår å se. Ifs mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri er imidlertid ikke svekket, skriver If etter hevingen.

Ifølge If har ingen norske forsikringsselskaper har tidligere vært nede på et slikt sjødyp for å hente opp havarerte fritidsbåter. I tillegg til å bruke båthevingen for å sjekke holdbarheten i en skademelding, har det naturligvis også en viktig miljøside å få fjernet en så stor havarert båt i dette viktige naturområdet.